Dagens PS

Fart i Porsches aktie trots försäljningsras i Kina

Porsche
Porsches försäljning i Kina bromsade in med hela 28 procent under första halvåret. (Foto: Vincent Thian/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 08 juli 2025Publicerad: 08 juli 2025

Tyska sportbilstillverkaren Porsches försäljning sjunker dramatiskt i Kina under första halvåret, trots det tar aktien ett skutt upp på börsen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Porsche-aktien klättrar 0,5 procent på försäljningsrapporten, som visar att leveranserna i Kina föll med hela 28 procent under första halvåret.

Inbromsningen i försäljningen, jämfört med samma period i fjol, beror enligt Porsche på utmanande marknadsförhållanden, särskilt inom lyxsegmentet.

Hemma i Tyskland tappar Porsche 23 procent

Det har varit en “intensiv konkurrens”, enligt sportbilstillverkaren, berättar CNBC som rapporterar om Porsches försäljning i Kina och aktiens uppstuds trots rapportbesvikelsen.

På hemmaplan Tyskland backar Porsches försäljning med 23 procent och i resten av Europa är nedgången 8 procent.

Enligt företaget ska detta ses mot att förra årets försäljning var stark.

Här gasar sportbilstillverkarens försäljning

Det ska också nämnas att företaget ökar sin försäljning i Nordamerika under årets sex första månader.

Detta förklaras med “högre produkttillgänglighet” men också erbjudanden om prisskydd i samband med ökade tullavgifter.

ANNONS

Aktien i den tyska sportbilsjätten är, enligt CNBC, ned med 27 procent i år. Mest på grund av bakslagen av USA:s importtullar, även om dessa sänks till 25 procent på bilar och bildelar.

Investerarna hoppas på ett EU-avtal med USA

Nu inväntar bolaget EU:s förhandlingar med USA om ett handelsavtal, detta blir avgörande för Porsches utsikter framåt vilket gör att investerarna är på tårna.

Företaget släpper sin fullständiga halvårsrapport den 30 juli.

Läs även: Oväntat rekord: Porsche Cayenne Electric skriver historia Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS