Dagens PS

Därför vill jätten Air France-KLM sluka SAS

SAS
SAS vd och koncernchef Anko van der Werff och Air France-KLM-gruppens toppchef Benjamin Smith. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/Benoit Tessier/Pool via AP/TT/montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 juli 2025Publicerad: 04 juli 2025

Den fransk-nederländska flygkoncernen Air France-KLM vill ta kontrollen över flygbolaget SAS genom att öka aktieägandet från dagens 19,9 procent till 60,5 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skulle betyda att SAS blir dotterbolag till Air France-KLM, enligt ett pressmeddelande från koncernen.

Air France-KLM-gruppen har för avsikt att köpa de andelar i SAS som investmentbolagen Castlelake och Lind invest sitter på.

Den danska staten behåller därmed sitt ägande i det skandinaviska flygbolaget med 26,4 procent av aktierna.

Svenska staten äger inget alls längre i flygbolaget.

SAS: Det är ett avgörande ögonblick

Företaget tar emot beskedet om att den fransk-nederländska flygjätten vill ta en majoritetsandel i företaget med öppna armar och beskriver det som ett nytt kapitel i skandinavisk och europeisk luftfart:

“Att Air France-KLM blir majoritetsägare är ett avgörande ögonblick för SAS och en stark signal om förtroende för den riktning vi är på väg mot”, säger SAS vd och koncernchef Anko van der Werff i ett pressmeddelande.

“Det ger inte bara stabilitet utan kommer också att möjliggöra en djupare industriell integration och fullt stöd från en av världens ledande flygbolagsgrupper”, tillägger SAS-toppen.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Därför lockar flygbolaget jätten

ANNONS

Bakgrunden till intresset för SAS är att flygbolaget förbättrat sin ekonomi och lönsamhet genom förra årets företagsrekonstruktion i Sverige och USA.

Uppköpet kräver nu godkännande från myndigheter men förhoppningen är att affären kan färdigställas under andra halvåret 2026.

Bo Becker, professor på Handelshögskolan i Stockholm, säger till Handelsbankens ekonomikanal EFN att förvärvet kan påverka SAS resenärer som flyger från Stockholm.

Experten: EU kan blockera affären

“Det här skulle kunna leda till att man oftare byter flyg i Amsterdam eller Paris”.

Han utesluter heller inte att EU:s konkurrensmyndigheter har synpunkter på affären.

“Det kan ju bli så att man har för hög marknadsandel i vissa länder. Då skulle EU kunna blockera det. Men det har väl en plan för hur de ska lösa det. Det blir intressant att se”, säger experten till EFN.

Läs också: Skulle rädda SAS – visar storförlust Dagens PS

Läs även: Nytt SAS-trick kan kosta dig – eller rädda din resa Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS