Den klassiska, svenska butikskedjan Hobbex stänger ned samtliga 14 butiker i Sverige efter ny resultatbesvikelse. Dessutom byter bolaget ut vd:n, rapporterar branschsajten Market.

Vårt konsumtionsmönster förändras i rasande takt just nu.

Väldigt mycket av all handel har flyttat in på nätet, vilket givetvis får efterverkningar för fysiska butiker.

Dagens PS har tidigare skrivit om att en av orsakerna till att H&M tappat fart är att de inte tillräckligt snabbt arbetat upp sitt varumärke online.

Svenska prylkedjan Hobbex har nu beslutat att stänga alla sina fysiska butiker och flyttar därmed hela verksamheten online, skriver Expressen. Dessutom byter man ut vd:n.

ANNONS
ANNONS

”Det nuvarande butikskonceptet fungerar inte för den här typen av försäljning. Det kan vi se på siffrorna”, säger delägaren Johan Gustavsson till branschsajten Market.

Detta efter att bolaget tappat en tredjedel av sin omsättning och nu går med stor förlust. Förra året minskade försäljningen med över 50 miljoner kronor till 107 miljoner kronor.

Hobbex startade sin verksamhet 1961.

De senaste sex åren har var tionde svensk specialbutik tvingats bomma igen, och utvecklingen tros eskalera under de kommande åren.