Dagens PS

Berg- och dalbana för lyxjätten

LVMH
Rapport från den franska lyxkoncernen LVMH. Arkivbild. (Foto: Scott A Garfitt AP/TT)
TT Nyhetsbyrån
TT Nyhetsbyrån
Uppdaterad: 28 juli 2025Publicerad: 25 juli 2025

Det franska lyxvarumärkeskoncernen LVMH – med varumärken som Moët, Dior och Louis Vuitton i portföljen – hade oväntat stark motvind i andra kvartalet enligt en delårsrapport.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Omsättningen föll 9 procent i andra kvartalet för LVMH, multimiljardären Bernard Arnaults lyximperium. Nedgången kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på minus 7,8 procent enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Suget efter Louis Vuitton-väskor och Dior-jackor ville inte ta fart och är därmed kvar i den svacka som drabbat holdingbolagets olika varumärken efter pandemiåren. Helt nattsvart är det dock inte, enligt bedömare.

”Det kommer att ta tid att återvända till tillväxt, men LVMH har förutsättningarna att hantera situationen bättre än de flesta och kvartalet var ingen katastrof”, summerar Flavio Cereda, portföljförvaltare på GAM UK.

LVMH-aktien inledde fredagshandeln nedåt på Parisbörsen efter rapporten, men inför lunch hade den vänt uppåt och låg på plus 5 procent.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS