För första gången sedan andra kvartalet 2023 ökar amerikanska Apple Iphone-försäljningen i Kina, uppger CNBC.
Apples Iphone bryter kritiska spiralen i Kina


Mest läst i kategorin
Under andra kvartalet steg försäljningen av Iphones i Kina med 8 procent på årsbasis, enligt Counterpoint Research som den amerikanska finansnyhetskanalen hänvisar till.
För Apple har Kina länge varit en hårt konkurrensutsatt marknad. De inhemska smartphone-tillverkaren vinner mark – särskilt Huawei – men nu tycks den amerikanska teknikjätten ha brutit den negativa utvecklingen i landet och uppvisar tillväxt för första gången på två år.
Missa inte: Apple-chef: Då kan Iphone gå i graven Dagens PS
Det har lyft Iphone-försäljningen i Kina
Kinesiska e-handelsföretag gick ut med rabattkampanjer av Apples Iphone 16-modeller i maj, vilket bidragit till försäljningslyftet, berättar CNBC.
Ethan Qi, biträdande direktör på Counterpoint, skriver i ett pressmeddelande som refereras i artikeln att Apples prisjustering i maj var “vältajmad” och fick ett bra mottagande.
Kampanjen lanserades en vecka innan Kinas stora och årligt återkommande shoppingfestival.
Apples aktie har fått mycket spö på börsen
I år har Apples aktie fallit med runt 15 procent och därför kommer företagets revansch i Kina att välkomnas av investerare, skriver CNBC.
Samtidigt står bolaget inför en rad hot från USA:S president Donald Trump, som varnat Apples vd Tim Cook med tullar om inte företaget börjar tillverka Iphones på hemmaplan.
Experter menar att det är omöjligt för Apple att producera sina Iphone-telefoner i USA.
Läs mer: Vill tvinga Iphone till USA – kan höja priset till 38 500 för en mobil Dagens PS
Huaweis smarta telefon ger Apple huvudvärk
Ytterligare ett annat problem som teknikbjässen brottats med är att kinesiska Huawei gjort stark comeback efter de amerikanska sanktionerna som lamslog företagets verksamhet med en ny telefon som innehåller ett mer avancerat chip än många trodde var möjligt att ta fram i Kina.
Huawei slåss med Apple om marknaden i Kina och har gjort det med stor framgång.
Huaweis försäljning ökade med 12 procent på årsbasis under andra kvartalet och sett till marknadsandelen var Huawei den största aktören i Kina under perioden.
Läs också: Därför oroar sig Apples designlegend för Iphone Dagens PS

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.