Aktien är vid lunctid upp med över 10 procent. Sälj aktien, råder nu expert.

ANNONS

Dagens PS har under morgonen berättat att det svenska klädbolagets kvartalsrapport är sämre än väntat, bland annat minskar bruttomarginalen och vinsten.

Analytiker hade i snitt räknat med en vinst på 4,2 miljarder kronor, enligt Reuters sammanställning.

Försäljningen uppgick till 55.821 miljoner kronor, jämfört med 51.229 miljoner kronor ett år tidigare, enligt bolagets pressmeddelande.

Modejätten förklarar att logistikproblem medför extrakostnader på 400 miljoner kronor och på marknaderna med problem sjönk försäljningen med 8 procent, samtidigt som övriga marknader noterade en uppgång med 8 procent i lokala valutor.

H&M kan framför allt glädja sig åt en stigande onlineförsäljning, den har ökat med över 30 procent under den aktuella rapportperioden, skriver H&M-chefen Karl-Johan Persson i rapporten och utvecklar det i pressmeddelandet:

”Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter och H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod. Vårt förändringsarbete har bidragit till en successivt bättre försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar på de flesta marknader under det tredje kvartalet, framförallt i Tyskland, Sverige, Östeuropa och Ryssland samt i Kina”, säger H&M-vd:n.

På Stockholmsbörsen har H&M-aktien haft raketfart sedan rapporten släpptes i morse och i skrivande stund är alltså kursen upp med över 10 procent.

ANNONS
ANNONS

Sedan i måndags har klädbolagets aktie klättrat med mer än 30 procent. Det är enligt Di:s Richard Bråse inte motiverat.

”H&M är återigen en högintressant en aktie – att sälja. Kursrallyt på över 30 procent sedan i måndags förra veckan saknar verklighetsförankring och aktien handlas nu till p/e 20 på kraftigt fallande vinst”, skriver han på Di.se.

Håller du men honom?