Aktien är ned drygt 21 procent i år och ännu mer sedan toppen i februari. Men Swedbanks börsexpert höjer nu riktkursen och vågar sätta köp inför nästa kvartalsrapport.
Aktien back 30 procent: Analytikern säger köp och höjer riktkursen


Mest läst i kategorin
Nära 15 procent uppsida ser bankens analytiker i en ny analys.
Läs även: Aktiespararna: Köp högutdelande “pub-aktien” – Dagens PS
Toppade i februari
Thule (börskurs Thule) var fram till i vintras en av de få aktier som på ett imponerande sätt lyckats stå emot ett allt för stort bakslag efter pandemin och som parerat konsumenternas allt tunnare plånböcker.
När många andra konsumentbolag fick ett bakslag hösten 2024 fortsatte Thule att växa.

Mer än en sportlovs-aktie – Thules vd i stor intervju
“Vi har närmare 300 anställda som jobbar heltid med produktutveckling och tester över hela världen”, berättar Veckans börsprofil Thules vd Mattias Ankarberg i en längre intervju för Dagens PS.
I början av februari i år, dagen innan Q4-rapporten, stod aktien som högst på en kurs av 385 kronor.
Därefter har två rapporter av det svagare slaget sänkt aktien som nu handlas runt 270 kronor, ned 30 procent sedan toppen.
Svagt i USA
Framförallt var USA ett bekymmer för vd Mattias Ankarberg under kvartal ett;
“Den nordamerikanska marknaden försämrades tydligt under kvartalet och den organiska försäljningen i Nordamerika minskade med 13 procent”, skrev han i rapporten och meddelade en rad åtgärder på den amerikanska marknaden.
Swedbanks analytiker Mats Liss tror att den svaga marknaden lever kvar även i kvartal två som redovisas den 15 juli;
“Vi utgår från att konsumenternas efterfrågan har påverkats av den geopolitiska osäkerheten, vilket drabbar försäljningen under första halvåret 2025, som är en viktig period för Thule”, skriver han i den nya analysen.
Aktien förtjänar premiummultiplar
Swedbank delar som sagt ut ett köpråd för aktien men höjer också riktkursen från tidigare 300 kronor till 310 kronor nu.
Varför då?
“Aktien håller på att återhämta sig från perioden efter pandemin, då efterfrågan på utomhusaktiviteter utvecklades i en riktning som inte var i linje med företagets erbjudanden”, uppger Mats Liss och fortsätter förklara;
“Thule har en god marginal, medan 5-6 procent av den årliga försäljningen kommer från produktförnyelser, vilket motiverar premiummultiplar. Thules starka lönsamhet stöder också dess premiummultiplar.”
Läs även:
Börsexperten: Uppåt 50 procents uppsida i kraschade aktien – Dagens PS

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.