Det här skriver Dagens Industri.

”Det kommer nog inte att dyka mer nu”, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisation Sweboat, till tidningen.

Sedan toppåret 2007 har exporten av svenska båtar rasat med nästan 80 procent, enligt artikeln där Mats Eriksson beskriver affärsklimtatet som rådde då som ”hysteri”.

Han bedömer att det kommer ta tid innan försäljningen av båtar når upp till samma nivå som då, även om den alltså börjar öka igen.

Den mest uppmärksammade konkursen i båtbranschen var båttillverkaren Nimbus krasch när riskkapitalbolaget Altor tog över rodret.

ANNONS
ANNONS

I dag, under familjen af Jochnicks ledning genom investeringsbolaget R12, ”styr Nimbus mot vinst redan första året”, konstaterar DI.

”Vi har plockat bort alla moment som inte ger värde”, deklarerar Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Boats, i Dagens Industri, som uppger att en av åtgärderna innebar att 70 procent av personalen fick gå.

”Vi lade upp en plan för vad vi behövde sälja för att vara lönsamma och anpassade sen organisationen för en ännu lägre volym”, förklarar Per Hesselmark, partner på R12.

Nimbus Boats vd Jan-Erik Lindström räknar med en omsättning på 275-300 miljoner kronor i år.

HÅLL DIG À JOUR MED VÅRA GRATIS NYHETSBREV. DAGENS PS TJÄNST GER DIG DET BÄSTA FRÅN SVENSKA OCH INTERNATIONELLA MEDIER – ALLT SAMLAT PÅ ETT STÄLLE. KLICKA HÄR!