Dagens PS

Stena – ett begrepp i dagens industrisverige

Stena
En ung Sten Allan Olsson i steget på väg til nästa affär. Och det var hans affärsiver och arbetskapacitet som lade grunden till det som sedermera växte till dagens imperium. (Foto: Stena)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 13 mars 2024Publicerad: 29 feb. 2024

Nyss rapporterades att Stena-sfären kommer passera den magiska omsättningsgränsen på 100 miljarder. Det var såhär det började.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sten Allan Olsson. Så hette han – ynglingen från Donsö i Göteborgs skärgård. Som genom vaket sinne och stor arbetsvilja byggde upp ett bolag som idag är välkänt på många sätt över hela världen.

Att hans mellannamn var Allan, är det nog inte så många som känner till. För det förkortade han snart till bara en initial, A, och under företagsnamnet Sten A Olsson startade han sin bana.

Hans personliga bakgrund var det liv som levdes på Donsö. En ö där dagarnas ljusa timmar behövde användas till det som måste göras för att livet skulle kunna levas.

Stens far, Gustav Olsson, skepparen och kaptenen på sin egna skonare. Han lärde sin son vad arbete var, men lärde honom också att det egna företagandet erbjöd så mycket mer – om man bara lade manken till.

Hanteringen av återvunnet material växte snabbt. Först blev det egna lastbilar, därefter kom rederiet. (Foto: Stena)

23 år gammal, 1939, registrerade så den unge man sitt första bolag. Affärsidén var att handla med järnhaltigt och icke-järnhaltigt skrot, trasor och rågummi.

Tajmingen kunde inte ha blivit bättre. Andra världskriget stod för dörren och i brist på nyproducerade produkter, fick handeln med återvunnet material god fart.

Bra tajming

ANNONS

Under kriget och de närmaste åren därefter, växte bolaget så det knakade. Sten A Olsson fick se sitt bolag växa som resultat av hans höga arbetsmoral och hårda tempo.

Snart förstod han också vikten av bra transporter. Att om han kunde addera det till sin växande skrothandel, fick han bättre kontroll på transporterna och kunde hämta och leverera – utan att vara beroende av tredje part.

Sten A Olsson (th) tillsammans med Stena Germanicas befälhavare Alan Junger på bryggan vid premiärturen till Kiel. (Foto: Stena)

1948 bildades så Stenarederiet och snart drev bolaget två egna lastfartyg och 12 inhyrda som fraktade egna och inhyrda laster utefter kusterna.

ANNONS

Senaste nytt

God ekonomi

Efterkrigstidens goda ekonomiska förutsättningar hade gjort att svensken hade råd att börja resa. Sten såg snabbt möjligheterna i detta och började 1962 att köra passagerartrafik mellan Göteborg och Skagen.

Stena Line
Stena Line består idag av både passagerartrafik och frakt-trafik – fortfarande med Göteborg som hemmahamn. (Foto: Terje Fredh/Sjöhistoriska Museet)

Färjetrafiken gick bra och 1965 utvidgades den till att även köra på Kiel i Tyskland.

ANNONS

Verksamheten klövs

De två ytterst skilda verksamheterna inom bolaget, resulterade i att det klövs i två separata bolag 1972: Stena Metall och Stena Line.

Samma år började också sonen att arbeta i bolaget och kunde 1983 ta över vd-stolen och ledningen från sin far.

Stena Recycling
I dag är Stena ett imperium i återvinningsbranschen med ett stort antal depåer och återvinningsstationer över hela världen. (Foto: WikiCommons/Jorchr)

Sedan dess har framför allt Stena Metallkoncernen vuxit till dagens mångmiljardindustri, där företaget under vägen köpt upp ett antal konkurrenter för att stärka sin marknadsplats.

Vd:n sitter kvar

I dag spänner Stena Metall över Stena Recycling, Stena Aluminium, Stena Stål, Stena Oil, Stena Confidential, Stena New Ventures, Stena Metall Finans och HaloSep.

Dan Sten Olsson är numera hedersordförande i styrelsen.

ANNONS
Stena - Dan Sten Olsson
Idag är det Dan Sten Olsson som driver hela koncernen framåt med god fart. (Foto: Stena)

Om en stor man finns det alltid många historier. Så självklart även om Sten A Olsson.

En av de mest berättade är när han en dag var ute och besökte sina gamla vänner på Donsö. En av dem var barndomskamraten Artur som aldrig lämnat ön utan jobbat som skomakare på vintern och ålfiskare på sommaren.

Artur var en mycket noggrann man, så när han och Sten A satt i Arturs städade och ordnade verkstad, kommenterade Sten A läget:

“Det har trots allt gått bra för dig här på Donsö, Artur”.
“Dä kunne dä gjort för deg mä, um du stannat kvar här på öa och skött deg!”, svarade Artur.

Läs mer:

Om bolaget i dag. (Dagens PS)

På företagets verksamhet här

ANNONS

Mer klassiker:

Mysteriet bakom Amelia Earharts försvinnande

Kulturentreprenörerna som satte Sverige på kartan

Här körde kungen av vägen

Världens första frankerade kuvert säljs på auktion

Svensken som skapade världens bästa jukebox

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS