Dagens PS

Rekordpublik besökte elbilsmässan i Göteborg

Nio ET7 på vägen
150 kWh-batteriet ska ge en räckvidd på upp till 100 mil i Nio ET7. (Foto: Nio)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 09 dec. 2022Publicerad: 09 dec. 2022

Under helgen gick den årliga elbilsmässan eCar Expo av stapeln i Göteborg. Mässan samlar nära 100 utställare inom elektrifierade fordon, laddteknologi och solenergi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Formatet bidrar till att besökaren på ett effektivt sätt kan ta till sig mängder av information om den elektrifiering som pågår av samhället.

Helhetsgrepp

Med andra ord är mässan det perfekta forumet för att inhämta all nödvändig information inför en investering i laddbar teknologi, ett val som allt fler kommer att behöva göra under de kommande åren.

Med tanke på de volatila elpriserna seglar även solceller upp som något allt fler villaägare kommer behöva att investera i.

När det gäller fordonsdelen på mässan gäller ett dynamiskt upplägg där provkörningar och seminarier blandas med konventionella montrar.

Givetvis utnyttjades möjligheten att lägga i Högsta Växeln för en provkörning i ett decembergrått Göteborg. Läs mer om det här.

ANNONS

Senaste nytt

Volvo lyste med sin frånvaro

Det är otvetydigt att den kinesiska fordonsindustrin är på frammarsch. Bara för att sätta ett mått på deras närvaro var en tredjedel av alla bilar som fanns tillgängliga för att provköra från landet i öster. 

ANNONS

Den kinesiska fordonstillverkare som präglar Göteborg mest, Geely, hade också en stark närvaro genom de olika bolagen som ingår i koncernen.

Lotus, Polestar och Lynk & Co var alla representerade men kronjuvelen som är hemmastadd på Hisingen lös med sin frånvaro.

Volvo har sedan några år etablerat en strategi som går ut på att inte delta på några mässor utan istället anordna egna event.   

Nya aktörer

Elektrifieringen har ritat om spelkartan och skapat nya möjligheter för kinesiska tillverkare att börja exportera till Europa i rasande takt.

Att branschen skulle skifta från förbränningsmotordrivet till elektrifierat verkade vara det som krävdes för att ribban skulle sänkas tillräckligt. 

Hongqi tillverkade tidigare bara bilar åt kommunisttoppar och rika kineser. (Foto: Hongqi)

Hela tre nya biltillverkare gjorde sin Sverigepremiär på elbilsmässan och de kinesiska tillverkaren är hungriga på att ta marknadsandelar när de traditionella tillverkarna kämpar med leveransproblem.

ANNONS

De tre nya tillverkarna var BYD, Hongqi och NIO som var på plats och visade upp sina senaste modeller. Flera har tidigare sålts i Norge sedan tidigare men får alltså möjligheten att även konkurrera på den svenska marknaden också. 

NIO

NIO hade utöver sitt modellprogram som är tänkt att säljas eller hyras ut till vanliga konsumenter med sin konceptbil EP9.

En supersnabb elbil som var det kinesiska märkets första bil och ett sätt att skapa uppmärksamhet som en ny tillverkare.

Utöver EP9 fanns hela produktutbudet representerat med den stora sedanen ET7, den något mindre sedanen ET5 och den mellanstora SUV:en EP7. 

Nio

Nio EL7 – där L står för “Lifestyle” – är märkets stora suv och kostar skjortan. (Foto: Nio)

Build Your Dream

BYD som är en akronym för Build Your Dream visade upp modellerna Atto 3, Tang och Han. Det handlar om två SUV:ar i olika storlek samt en stor sedan.

ANNONS

Även om BYD är nya i Europa har man byggt bilar i snart 20 år men för den kinesiska marknaden. 

Kinesisk lyx

Hongqi är visserligen nya i Sverige men besitter många års erfarenhet av att bygga bilar. Bolaget är statligt ägt och har en historia av att leverera bilar till partitopparna och har gjort det sedan 50-talet. På mässan visar man upp den pråligt formgivna E-HS9 som aspirerar på att vara en lyxig SUV.

Hongqi E-HS9

Hongqi E-HS9 fokuserar på lyx. (Foto: Hongqi)

Elektrifieringsracet

Även om det är lätt att man får intrycket av att de kinesiska märkena ligger långt fram i elektrifieringsracet så är det inte så att de konventionella tillverkarna stått och rullat tummarna på utvecklingsavdelningarna de senaste åren.

Snarare är det tvärtom och det börjar märkas när allt fler renodlade elbilar lanseras. Polestar visade upp sin första bil byggd på en ren elbilsplattform.

Polestar 3 visades upp av designchefen Maximilian Missoni inför ett stort publikhav. Missoni pratade bland annat om hur man utformat fronten för att minimera luftmotståndet genom att addera en inbyggd liten vinge. 

ANNONS
Polestar 3

Nya Polestar 3 är märkets första suv (Foto: Polestar)

Hyper-SUV

Lotus som numera ägs av fordonskoncernen Geely var på plats och presenterade sin första SUV någonsin, den elektriska hyper-SUV:en Eletre. Den nya bilen presenterades av designlegendaren Peter Horbury som efter många år på Volvo numera är designchef för det  brittiska märket. 

Sverige är en prioriterad marknad för Lotus Eletre. (Foto: Lotus)

Energieffektivitet

Efterföljaren till förra Årets Högsta Växeln-bil Hyundai Ioniq 5 presenterades också. En lång och slank sedan men som på Hyundai språk kallas “streamliner”.

Tack vare en kaross optimerad för att vara aerodynamisk uppnår Ioniq 6, som modellen heter, en räckvidd som är cirka tio mil längre än 5:an trots samma typ av drivlina.  

I profil blir det snabbt tydligt att IONIQ 6 är en slank skapelse. (Foto: James Holm)

ANNONS

Konceptbil

Volkswagen var också med på ett hörn via sin ID-bilar som numera blivit en vanlig syn på vägarna. Det som dock stack ut rejält i montern var konceptbilen ID Space Vizzion som kommer i en version redo för serieproduktion nästa år.

Chansen att det blir en storsäljare är hög då modellen siktar på att kombinera goda utrymmen, lång räckvidd och ett resonabelt pris. 

Mässan bjöd på mängder av intryck och framförallt en solid bas av kunskap kring de elektrifierade alternativ som finns på marknaden.

För alla er som missade eCar Expo i Göteborg får ni en ny chans när mässan öppnar upp i Stockholm 3 till 5 februari.

För alla hugade spekulanter är det ett gyllene tillfälle att bilda sig en uppfattning om vad elektrifieringen har att erbjuda. 

Läs även: Provkörning av BMW i7
Läs även: Provkörning av Nio ET7
Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS 450+
Läs även: Första titt på Polestar 3
Läs även: Första titt på Ioniq 6

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS