Dagens PS

Fem av världens häftigaste polisbilar

Polisbilar
Att använda sig av häftiga polisbilar är inget nytt fenomen. (Foto: Girardo & Co)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 19 juni 2023Publicerad: 19 juni 2023

Det finns någon fascination rörande just polisbilar, något som undertecknad utgår ifrån att många andra tycker. Nedan följer därför de fem häftigaste polisbilarna världen över.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Sverige rattar svenska polisen Volvo och Volkswagen i hög utsträckning. Rör man sig till Säkerhetspolisen kan man dock finna bepansrade Audi A8 och BMW X5.

Vidgar man vyerna till andra hörn i världen möts man emellertid av en rad polisiärt ögongodis.

köra ifrån polisen polisbilar

I Sverige kör polisen bland annat Volvo V70. (Foto: William Koitrand)

ANNONS

Senaste nytt

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Att italienska polisen är bland världens mest fashionabla råder det inga tvivel om. Det är något som smittat av sig på den inhemska vagnparken, varför italienska Carabinieri kör Alfa Romeo Giulia.

Det rör sig heller inte om vilka Giulia som helst, utan den M3-rivalerande Quadrifoglio-varianten. Under huven ruvar en 2,9-liters V6 – en trekvarts Ferrari-V8 – som pumpar ut 510 hästkrafter – allt i jakten på buset.

brf bostadsrättsförening italien döda kvinnor polisbilar

Italienska polisen kör Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Bugatti Veyron

Att det kryllar av exotiska bilar i Förenade Arabemiraten är ingen nyhet, och att det även är något som syns i det lokala polisbilsgaraget lär inte komma som någon överraskning.

I emiraten Abu Dhabi har polisen en Bugatti Veyron. Det används dock inte nödvändigtvis för att jaga buset, utan dess primära uppgift är att visas upp i olika sammanhang.

Syftet är för polisen att interagera mer med lokalbefolkningen och synas på flera håll.

polisbilar

I Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, kör polisen Bugatti Veyron. (Foto: UAE Police)

Ferrari 250 GTE

Att italienska polisen har två bilar på denna lista är att vänta. På 1960-talet körde italienska polisen bland annat Alfa Romeo 2600, bilar som var för slöa för att hålla i kapp med italienska bovar och banditer.

Det gjorde en viss konstapel mer frustrerad än andra. Amando Spatafora hette han och han bad italienska polischefer om något snabbare.

ANNONS

Det snabbaste som fanns på den tiden var Ferrari, och vips så hade italienska polisen inte en, utan två Ferrari 250 GTE 2+2 Series II.

En av bilarna såldes för ett antal år sedan, till ett pris en bra bit över 10 miljoner kronor.

polisbilar

På 1960-talet köpte polisen i Rom in två stycken Ferrari 250 GTE. (Foto: Girardo & Co)

Kia Stinger

Polisen i Australien verkar uppskatta underskattade bilar. En av dessa är Kia Stinger, som med sin 370 hästkrafter starka V6-motor var den snabbaste Kian någonsin när den väl lanserades, en titel som nu Kia EV6 GT har tagit över.

Stinger slutade tillverkas under 2023 men användes fortfarande av polisen i australiensiska Queensland, Tasmanien, samt i Polen och Storbritannien.

polisbilar

Kia Stinger är underskattad, men inte av ett antal poliskårer runtom i världen. (Foto: Kia)

Toyota Land Cruiser 70

ANNONS

Toyota Land Cruiser används i världens tuffaste hörn, inte minst av exempelvis FN och diverse försvarsmakter. Den tuffaste varianten stavas 70-serien och har sett likadan ut sedan den började tillverkas 1984.

Just 70-serien – även kallad J70 – används av poliser i mindre framkomliga hörn av världen, däribland Australien, Bangladesh, Costa Rica, Indonesien, Kenya, Mongoliet, Saudiarabien och så vidare.

Dess otroliga robusthet och möjlighet att ta sig fram precis överallt gör den oumbärlig hos många poliskårer.

polisbilar

Polisen i exempelvis Bangladesh använder sig av legendariska Toyota Land Cruiser 70. (Foto: Wikimedia Commons)

Läs även: Polisens nästa vapen mot gängen: Luftfria däck
Läs även:
 Polisen i USA satsar stenhårt på elektriska Mustang
Läs även: Italienska polisen levererade organ med Lamborghini
Läs även: 
Konsten att köra ifrån polisen
Läs även: 
Snabba snutbilar från förr

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS