Dagens PS

Saab 9-5 Hirsch: Raketen från Schweiz

Saab-9-5-Hirsch-6 Full fart
9-5 med Hirsch-paket trivs bäst när den får sträcka ut på lands- och motorvägar. (Foto: Gustaf Sjöholm)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 19 mars 2023Publicerad: 18 mars 2023

Test: Saab 9-5 Aero Performance by Hirsch
Under det tidiga 2000-talet ångade Stallbacka-fabriken på för fullt och Saab gjorde några av de försäljningsmässigt bästa åren någonsin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Storsäljaren 9-5 hade dock börjat få några år på nacken och en imagemässig skjuts var på sin plats.

Saab tog extern hjälp från landet som främst har gjort sig kända för dyra klockor och exklusiv choklad.

Hela historien börjar i den lilla staden Sankt Gallen som ligger i den nordöstra delen av Schweiz.

Där hade återförsäljaren Hirsch under många år etablerat sig som en av de största när det gällde Saab och tagit en marknadsandel som på allvar hotade de tyska premium-konkurrenterna.  

Saab 9-5 Hirsch

Det är redaktionens Erik Punts familj som idag äger bilen. (Foto: Gustaf Sjöholm)

Saab <3 Hirsch

Under åren kring sekelskiftet lanserar Hirsch flera optimerade modeller baserade på Saabs produktutbud med tilläggsnamnet Troll.

Bilarna karaktäriseras av rejält optimerade motorer, bättre chassi, aggressivare exteriör och andra prestandahöjande uppgraderingar.

ANNONS

Utförandet var på en tillräckligt hög nivå för att imponera på beslutsfattarna i Trollhättan och partnerskapet var ett faktum. 

Bakgrunden till beslutet är inte särskilt svår att lista ut. BMW hade M, Mercedes hade AMG och nu var det dags för den lilla tillverkaren från Trollhättan att skapa sin egen prestandaavdelning.

Hirsch-modellerna skulle rikta in sig på de konsumenter som krävde något extra utöver toppmodellen Aero och dessutom önskade en mer individualiserad upplevelse. 

ANNONS

Senaste nytt

Troll blev Saab performance by Hirsch

2002 var det dags att lansera det första resultatet av partnerskapet. Troll-namnet som Hirsch själva använt hade visserligen en anknytning till både Sverige och Saabs hemstad Trollhättan men ansågs, av förståeliga skäl, inte vara sofistikerat nog. 

Prestandauppgraderingarna lanserades istället under det självförklarande varumärket “Saab performance by Hirsch” på Genève-salongen under mars 2002.

I oktober startade försäljningen via utvalda återförsäljare i Sverige, England, Tyskland och Schweiz.  

-De produkter vi tagit fram till Saab 9-5 Aero är en naturlig förlängning av bilens sportiga grundkaraktär. Motorkaraktäristiken ändras till exempel inte i grunden, vi bara förstärker den.

ANNONS

Och de delar som påverkar designen är tydligt funktionella och tillför bilen långt mer än bara kosmetiska egenskaper, kommenterade Rene Hirsch som för tiden var VD för Hirsch Performance AG men som numera säljer Lamborghini och Mercedes. 

Genève-salongen

På Genève-salongen 2002 lanserades två olika nivåer av prestandaoptimering (280 respektive 305 hästkrafter), ett exteriörpaket och ett interiörpaket.

Inför modellåret 2003 fanns de optimerade bilarna utställda hos återförsäljarna och pressbilar ställdes till mediernas förfogande. 

Av en ren tillfällighet har en av redaktionens medlemmar numera tillgång till exakt samma bil som Aftonbladet, TV4+ och Auto Motor & Sport körde under vår-vintern för nästan exakt 20 år sedan.

Vi har tagit ut bilen på en rejäl provrunda för att känna hur den presterar och stämma av om de dåvarande provkörningsrapporterna stämmer överens med hur vi upplever bilen. 

Första intrycket

Det första man lägger märke till när man närmar sig bilen är det diskreta men avsevärt mycket aggressivare utseendet som fronten, kjolpaketet och takspoilern bidrar med.

ANNONS

Det prestanda-orienterade utseendet understryks av de 18 tum stora fälgarna som tillverkats i en legering av aluminium och magnesium för att minska den ofjädrade vikten. Baktill lägger man märke till de karaktäristiska ändrören som har två utblås vardera. 

Saab 9-5 Hirsch

Saab 9-5 Hirsch är en diskret pjäs men de dubbla ändrören och takspoilern avslöjar vad det handlar om.   (Foto: Gustaf Sjöholm)

Kolfiberinteriör

När man öppnar dörren möts man direkt av instegströsklar i kolfiber som ackompanjerar kolfiberpanelen och den biffiga men ergonomiskt utformade ratten som också bestyckats med kolfiberinlägg.

Exklusivt så det skriker om det, i alla fall 2003 då kolfiber som material ofta var reserverat för de mest exklusiva sportbilarna som Koenigsegg och Pagani

Saab 9-5 Hirsch var en av märkets mest förarorienterade modeller. (Foto: Gustaf Sjöholm)

Den före detta pressbilen är rejält utrustad och med det kommer en Saab-innovation, ventilerade säten, som lanserades med 9-5 år 1997.

De ventilerade stolarna har perforerat skinn för att skapa förutsättningar för rätt flöde av luft i de nedre regionerna.

ANNONS

Ett vanligt missförstånd är att fläktarna blåser luft men i själva verket suger de vilket var det mest hälsosamma enligt experterna på Saab. Så nu vet ni det! 

Sätena bjuder i alla fall på en enastående blandning av komfort och sidostöd och det finns faktiskt få säten på marknaden som kan matcha dem trots dess ålder.

Det enda man kan anmärka på är den något höga sittpositionen som bland annat är en konsekvens av de tidigare nämnda fläktarna som bygger något på höjden. 

När man positionerat sig i de bekväma sätena och ska stänga dörren noterar man att Hirsch bytt ut plasthandtagen mot läderklädda diton vilket understryker den förbättrade kvalitetskänslan.

Bilen startas på klassiskt Saab-manér genom att vrida om tändningslåset som sitter placerat mellan framstolarna. 

Interiören var en traditionell, men kolfiberbestyckad, Saab-inreding som dessutom kryddats med läderklädda handtag och aluminiumpedaler.  (Foto: Gustaf Sjöholm)

Krispigare motorljud

Motorljudet är dämpat men ändå förstärkt jämfört med en vanlig 9-5 Aero. Hirsch har bytt ut hela avgassystemet från downpipen hela vägen till de två slutrören och det märks.

ANNONS

Vid startögonblicket är tomgången lite högre vilket förstärker motorns närvaro innan den snabbt lugnar sig och man kan lägga i första växeln och rulla i väg. 

Den något oprecisa växellådan fick sin beskärda del av kritik vid lanseringen men framstår så här några år i efterhand mest som charmig.

På samma sätt upplevs lågfartsegenskaperna som kräver en mästerlig manövrering av kopplingspedalen för att inte resultera i otrevliga frustanden.

9-5 Hirsch handlar inte om att glida runt i sakta mak utan om att sträcka ut på milsvida lands- och motorvägar. 

Saab 9-5 Hirsch är ett riktigt charmtroll. (Foto: Gustaf Sjöholm)

Saab 9-5 Hirsch trivs bäst när den körs för kung och fosterland. (Foto: Gustaf Sjöholm)

En kraftexplosion

När motorn och växellådan kommit upp i temperatur är det dags att se vad den går för. Först händer ingenting, sedan hinner man ställa sig frågan om allt fungerar som det ska och slutligen passerar den orangea nålen 2500 varv per minut och en fullkomlig urkraft verkar ha frigjorts under huven. 

ANNONS

Racerföraren Hubert Bergh kommenterade kraftutvecklingen såhär när han provkörde bilen 2003: “Effektkurvan på den här uppfattas som att det sitter en tusen hästar under huven”. 

Det finns med andra ord rejält med kraft vilket i kombination med den höga utväxlingen borgar för fantastiska långfärdsegenskaper.

Den ultimata 9-5-upplevelsen är att mysa ner sig i de komfortabla sätena, trycka in Night Panel och ställa in siktet riktigt långt bort. Varför inte någonstans nere på kontinenten? 

9-5 designades av norrmannen Einar Hareide och Hirsch-paketet förstärker dess fina former. (Foto: Gustaf Sjöholm)

Hirsch delar bromsar med Ferrari

Det märks att ingenjörerna på Hirsch hade snabba långfärds egenskaper i fokus när de tog fram Performance-paketet.

Chassiegenskaperna är sportiga men inte onödigt hårda och Hirsch har dessutom bytt ut bromsarna mot rejäla doningar från italienska Brembo.

Bromsoken är av samma typ som bland annat sitter monterade på Ferrari F40 och Lamborghini Murcielago. 

ANNONS

Summan av kardemumman

9-5 är en av Saabs mest ikoniska modeller någonsin och Hirsch-modellen är onekligen herren på täppan när det kommer till prestanda och exklusivitet.

När rekordstora mängder Saabar skrotas ut kommer unika modeller i gott skick att stiga i värde och det börjar bli dags att hugga sig ett bra objekt innan det är för sent. Den första generationen av Aero-modellen har redan passerat botten prismässigt. 

Att få uppleva en av Saabs snabbaste modeller någonsin är en fantastisk inblick i vad svensk ingenjörskonst (plus en skvätt schweizisk) kunde åstadkomma under de första åren på 2000-talet.

9-5 Performance by Hirsch bjuder onekligen på en trevlig helhetsupplevelse men det går också att förstå att konkurrensen från Tyskland var stenhård.

Det hade emellertid behövts minst 100 hästkrafter till och fyrhjulsdrift för att på allvar sätta ditt BMW M5, Audi RS6 och Mercedes E63 AMG.   

9-5 Hirsch var uppe och slogs med de stora namnen, men orkade inte riktigt hela vägen in i mål. (Foto: Gustaf Sjöholm)

Det här ingick i Performance-paketet

ANNONS

• Större turboaggregat (Garrett TB28) och intercooler
• Större insugsrör, annan bränsletrycksregulator
• Uppgradering av motorstyrsystemet Trionic
• Hårdare fjädrar och dämpare, 10 millimeter lägre
• 18-tumsfälgar med Pirelli P Zero Rosso 235/40
• Spoilerpaket fram och bak, unika sidokjolar
• Nätinlägg i grillen
• Komplett sportavgassystem inklusive sport- katalysator och separata slutrör
• Instrumentbräda i grå kolfiber, kolfiberklädda instegströsklar
• Läderskodda dörrhandtag
• Pedaler i borrad aluminium

Saab 9-5 Aero Performance by Hirsch
Motor: 2,3-liters rak fyra turbo, 305 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,3 sek
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1740 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4828/2042/1501 mm
Pris: 526 100 SEK 2003 vilket motsvarar 750 000 SEK idag 

Högsta Växelns helhetsintryck av Saab 9-5 Aero Performance by Hirsch

Slutbetyg: 4/5

Med Performance-paketet från Hirsch blev 9-5 både sportig och lite mer exotisk. En fenomenal långfärdsvagn som väcker alltmer uppmärksamhet ute på vägarna i takt med att Saab-beståndet minskar.

Bilen bjuder på mycket Saab-känsla genom kraftig turbo-effekt, snillrik kopphållare och spännande innovation som de ventilerade sätena.

Trots att modellen ansågs riktigt extrem när den lanserades för 20 år sedan går det inte att undkomma känslan av att Saab kanske hade tagit ut svängarna ännu lite mer om man inte varit så hårt tyglade av GM.

Fyrhjulsdrift och mer effekt hade kunnat innebära det imagelyft som Saab verkligen hade behövt.

ANNONS

Läs även: Till salu: Saab 9-3 Viggen – tyskarnas mardröm 
Läs även:
11 år sedan Saab Automobile försattes i konkurs 
Läs även: 
Saab säljer fortfarande bilar i Taiwan   

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS