Dagens PS

Ett år senare: Nio ska redan uppdatera ET7

Nio ET7
Efter knappt ett år på marknaden ska Nio ET7 redan uppdateras. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 apr. 2023Publicerad: 12 apr. 2023

Den kinesiska sedanen Nio ET7 lanserades den 9 januari 2021, med de första leveranserna den 28 mars 2022. Nu har dock tillverkningen av den befintliga modellen redan slutat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anledningen är dock inte för att den ska läggas ned, utan för att märket ska visa upp en ny generation av modellen under Shanghai-mässan i slutet av månaden.

Det rapporterar kinesiska CNEVPost.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18 

Nio bekräftar

Det är första gången som Nio har bekräftat en uppdatering av ET7 efter en läcka i Kina förra månaden.

Uppdateringen av Nio ET7 sägs vara konservativ men ska innefatta både exteriören och interiören.

Nio ET7 baksäte

Baksätet har många befintliga kunder kritiserat. (Foto: Nio)

ANNONS

Senaste nytt

Många bäckar små

ANNONS

På utsidan kommer en ny lack att erbjudas – en guldig historia – och ET7 kommer även att kunna förses med dragkrok.

Interiört kommer sätena att bli bättre – inte minst baksätena – och även den trådlösa laddningen.

Det rapporteras även om att bilen kommer med en uppdaterad mjukvara.

ET7

Den uppdaterade modellen ska visas upp i samband med motormässan i Shanghai. (Foto: Nio)

Högt och lågt

Under andra halvan 2022 levererade märket i snitt 3 000 ET7-bilar per månad i Kina, medan december stod för 1 379 leveranser. I Sverige verkar märket bara ha sålt två bilar till kunder.

Nio ET7 visas upp i Shanghai

Uppdaterade ET7 kommer att visas upp i Shanghai i samband med motormässan som äger rum en gång vartannat år.

ANNONS

På plats kommer även kineserna att visa upp kommande ES6, som kommer att heta EL6 på den europeiska marknaden, precis som syskonet ES7 som tvingades byta namn till EL7 på grund av ett bråk med Audi.

Läs även: Provkörning av Nio ET7
Läs även:
Nio vinner mot Audi i domstol
Läs även: Nios 1 000 km-batteri kostar lika mycket som en Tesla
Läs även: Nio lägger sig platt – säljer nu sina bilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS