ANNONS

Utvecklingens och transparensens vita riddare

"Huvudbryt påverkar framför allt de som är fast i gamla hjulspår, de som har haft det för bra i det förflutna och de som inte vill anamma den nya tiden", skriver Johan Berntorp. (Foto: TT)

Detta är en krönika. I texten är det krönikörens åsikter som förs fram, inte DagensPS.

ANNONS
ANNONS

Har ni ställt er frågan varför förtroendet för politiker förefaller vara så svagt just nu? Eller varför missnöjespartier har luft under vingarna eller om korruptionen bland Malmös politiker accelererat?

Har det alltid varit så kanske och varför kommer det då upp till ytan nu? Varför slår prispressen så hårt mot dagligvaruhandeln eller varför det förmodligen aldrig sålts så mycket begagnat som nu? Svaret på dessa frågor kan i många fall vara den explosionsartade tillväxten i sociala medier. Ett verktyg med en otrolig kraft och räckvidd, ett verktyg som kan användas av både goda och mindre goda krafter.

Samtliga förändringar har i de flesta fall varit någonting positivt i det långa loppet.

Världen står under förändring och när världen står under förändring är det inte sällan information, kommunikation och transport som står i centrum. Den katolska kyrkan mötte stora utmaningar med boktryckarkonsten och kom att förlora makt och inflytande. Telegrafen och järnvägen byggde det tidiga USA och radions intåg på arenan var tillsammans med bilen ingen liten parantes i världshistorien.

Likt ovan förändringar har ju så klart även telefonen, internet, mobilt internet och mobiltelefoni generellt fört oss närmare varandra. Handelshinder och kommunikationsvägar överbyggs och kortas ned, idéer transporteras och stöts och blöts tills de hittar en mottagare med kapacitet att göra något vettigt med dem i praktiken. Denna process går snabbare nu än då.

Samtliga förändringar har i de flesta fall varit någonting positivt i det långa loppet, men i det kortare perspektivet har de åsamkat en hel del huvudbry. Huvudbryt påverkar framför allt de som är fast i gamla hjulspår, de som har haft det för bra i det förflutna och de som inte vill anamma den nya tiden. Det gör ont, folk blir arbetslösa och gamla sanningar omkullkastas. Samtidigt är detta en förutsättning för att frigöra resurser för det nya, det som under många år framöver kommer vara det som fortsätter driva utvecklingen framåt. Man brukar släta över smärtan genom att kalla det kreativ förstörelse för att understryka att det egentligen är någonting positivt. Resonemanget borde gå hem i Sverige, som med en lutheransk värdegrund ofta går i bräschen för förändring. Smärta nu för frid på söndag skulle man kunna resonera.

Aldrig tidigare har information, alla typer av information, kunnat spridas så lätt.

Det senaste inslaget i denna kreativa förstörelse är en del av det som i slutet på 2000-talet ledde till en massiv hajp i företag med verksamhet relaterad till internet. Som i så många fall hade marknaden i någon mening faktiskt rätt, precis som med radion på 1920-talet. Den var bara alldeles för tidigt ute med att prisa upp tillgångarna i dessa bolag. Sociala medier är sprunget ur internet och är en helt otrolig utveckling ur ett ekonomiskt och politiskt perspektiv. Aldrig tidigare har information, alla typer av information, kunnat spridas så lätt och varit tillgänglig för så många. Självklart påverkar detta oss alla i varierande grad.

Några som detta också kommer påverka och påverkar är våra politiker. Makt korrumperar, det har varit känt sedan urminnes tider. Folk med makt som sitter på kassakistorna tenderar efter ett tag att ha relativt lätt för att tillskansa sig förmåner som vanligt folk inte har tillgång till. Ett misstag eller snedsteg kommer om det upptäcks att kablas ut i sociala medier utan pardon. Det gäller att göra en snygg pudel och det fort om man vill behålla jobbet. Det har till exempel gjorts många pudlar i Malmöelitens politiska toppskikt de senaste åren. Logen på stadion och gratisparkering för vissa utvalda för att nämna två. Det bör bli ett tryck på politiker att skärpa till sig per automatik, snedsteg kostar helt enkelt för mycket.

Den mest uppenbara konsekvensen i politikens Sverige är Sverigedemokraternas framväxt. En framväxt som delvis bygger på transparensen kring tidigare regeringars och topppolitikers snedsteg och fortsatta sådana. Förmodligen beror framgångarna för detta socialistiska 1950-talsparti mer på hur inkompetent de etablerade partierna beter sig snarare än på egen förträfflighet. En inkompetens som ju görs mer transparent med sociala medier och som mottagaren hanterar utifrån tidens anda, höger, vänster, liberalism eller fascism. Decemberöverenskommelser och inrikesministrar som hutar åt folk på presskonferenser spelar bara missnöjespartierna i händerna. Dessa incidenter blir lätt virala och missas av få. Bästa sättet att kväsa missnöjet är så klart att sluta föda det.

För i cyberspace tar vinnarna hem allt och bara brödsmulor finns kvar för resten.

I ekonomin i stort når företag som jobbar med försäljning över internet stora framgångar. Amazon är väl den mest lysande stjärnan på detta område. I cyberspace är marknaden i princip obegränsad, för den lokala H&M-butiken finns en given geografisk avgränsning. Med vilket kundunderlag skulle du helst vilja verka, i Malmö eller i världen? Här måste rimligen den lokala butiken tävla medelst specialistkompetens och exceptionell service i stället för pris. För går de in i en match mot Amazon lär det bli en bekväm seger för jätten medan de andra får föra en meningslös kamp för sin existens.

Spotify och Storytel är andra intressanta koncept inom social media. Utbudet är stort i sin omfattning och priset relaterat till detta utbud är i princip noll. Här påverkas artisterna, vems musik spelas mest? För de flesta blir detta en reklampelare för att dra publik till live-arrangemang. För i cyberspace tar vinnarna hem allt och bara brödsmulor finns kvar för resten. Samtidigt är det fler som får chansen och kontakter och strukturer spelar mindre roll. Är du bra ökar chanserna att komma fram när det i den gamla världen inte räckte med att vara en bra författare eller grym musiker. Man skulle kunna säga att sociala medier av denna typ är en distributionskanal. Artisten lägger helt enkelt ut säljet i ett socialt forum.

Facebook är en entreprenörsframgång utan motstycke. Denna spindel i nätet för informationsutbyte, i varje fall för oss 70-talister som inte förstått det här med Snapchat riktigt. Här njuter vi av grannsamverkan, skvaller och information om de senaste sabotagen i vårt närområde. Ondgör oss över hundägare som inte plockar upp efter sig, lägger upp skrytbilder från vår lyckliga vardag och köper och säljer saker som aldrig förr. Vi kommer närmare varande, vi utbyter information, tjänster och prylar.

Var tid har sina utmaningar. Vår tids utmaning förefaller vara att hantera detta enorma och snabba informationsflöde med sunt förnuft. Lägg inte ut bilder på grannar som råkar blockera cykelbanan när de är ute och går med hunden, det är en oproportionerlig konsekvens av ett ogenomtänkt och i princip ofarligt agerande. Be era barn se upp för ”fula gubbar” och så vidare. Bete er som ni hade gjort i det vanliga livet, undantaget när ni kör bil eller cyklar då förstås. Då kommer även denna förändring gå alldeles utmärkt.

Visst fortsätter kampen mellan gott och ont så som den alltid gjort.

Och kom ihåg att utveckling är en förutsättning för vårt välstånd, en förutsättning för tillväxt, en förutsättning för dig och mig men framför allt kommande generationer och transparens är en förutsättning för en väl fungerande demokrati.

Många lyfter fram risker med sociala medier och visst finns det risker, men för vem primärt? Jo, de gamla strukturerna, de som har något att förlora på att genomlysas och de med för höga marginaler. Makten och byråkratin till exempel. Visst fortsätter kampen mellan gott och ont så som den alltid gjort. Medelst böcker, tidningar, telegrafer och vad det månde vara. Bollen är rund och spelplanen är lika för båda parter, så som den alltid varit.

Är det någon som tvivlar på vad som händer om man inte hänger med och stretar emot, läs på om Åtvidaberg och dess historia. Den är lärorik – den handlar om förändring.

Vinnarna blir de som omfamnar förändringen, förlorarna de som på grund av girighet eller lättja vägrade den nya tiden. Det gäller oss alla, så väl politiker som arbetstagare eller arbetsgivare.

LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR AV TEXTFÖRFATTAREN:

Byråkratin slår mot dig – inte skurken [DagensPS.se] >

Så hög är din skatt – egentligen [DagensPS.se] >

Din och min komfort vår mardröm [DagensPS.se] >

Slåss Ingves mot väderkvarnar? [DagensPS.se] >

Hur otacksam får man vara? [DagensPS.se] >

”Party like it’s 1929” [DagensPS.se] >

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS