Dagens PS

Rolls-Royce Phantom testad: Värd 8,5 miljoner?

Rolls-Royce Phantom
Vi testade uppdaterade Rolls-Royce Phantom i Miami, Florida. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 apr. 2023Publicerad: 30 apr. 2023

I närmare hundra år har Rolls-Royce Phantom varit droskan för en procent av enprocenten. En Phantom är lika mycket av ett statement som ett privatplan. Nu har den åttonde generationen uppdaterats och vi begav oss till Miami för ett test.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Uppdateringen av Phantom 8, kallad Series II, är lika konservativ som en amerikansk republikan.

En (inte särskilt) lång lista

Fronten har fått sig en liten uppiffning av grillen som nu är upplyst och framlyktorna har fått laserskurna stjärnor som dekoration.

Det erbjuds även nya fälgar, en ny interiör – en bambuhistoria– och lite annat smått och gott.

Exempelvis har ratten blivit lite tjockare. Det är en fråga om många bäckar små, samtidigt som uppdateringen knappast är revolutionerande.

ANNONS

Senaste nytt

Förvånansvärt unga kunder

Rolls-Royces kunder är de yngsta i hela BMW-gruppen och trots mina ringa 26 år fick jag förklarat för mig att många av deras kunder, inte minst i USA och Mellanöstern, minsann är yngre.

Det innebär att det brittiska märket har öppnat upp till en helt ny skara av kunder, något som kräver en enorm flexibilitet i hur man kan tillgodose olika kunders behov.

ANNONS

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21 

Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Phantom känns som ett kassaskåp på hjul. (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom har enormt mycket pondus i Miami. (Foto: Marcus Berggren)

En unik Phantom

”Svar ja” är svaret på alla frågor som en Rolls-Royce-kund kan tänkas ställa.

Precis som Phantom Syntopia visar är det egentligen bara fantasin (och lagens långa arm) som sätter gränser när man beställer sin skräddarsydda Rolls-Royce.

Utöver det har det brittiska märket en sanslös förmåga att ta betalt, något som de sannerligen tar vara på.

Ett pris som kan förväxlas med ett telefonnummer

ANNONS

Det svenska priset på vår testbil var astronomiska 8 427 239 kronor vilket innebär extrautrustning för 2 265 000 kronor.

För det får man 22-tums svarta diskfälgar för 168 000 kronor, en upplyst kylarprydnad för 64 000 kronor, synliga utblås i krom baktill för 70 800 kronor.

Interiört hade bilen även läder för 285 000 kronor, picknickbord för 53 000 kronor, ett höjbart fotstöd för 80 600 kronor, en mittkonsol i baksätet för 247 000 kronor, gardiner för 101 000 kronor, och ett ljudsystem för 155 000 kronor.

Det är helt enkelt en fråga om att Rolls-Royce kan ta betalt för kalaset och även gör det – vilket kunderna mer än gärna går med på.

Rolls-Royce Phantom

Vår testbil var utrustad upp över öronen. (Foto: Marcus Berggren)

Bland uppgraderingarna finns bland annat laserskurna stjärnor i framlyktorna som dekoration (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom är en modern klassiker

Den smaragdgröna lacken på vår testbil kombinerat med de svarta diskhjulen är en kostsam men hip hop-kompatibel historia.

ANNONS

I Miami premieras ofta bilar med starka färger, men det går inte att förneka att testbilens utförande är ruskigt häftigt.

I den Magiska staden kryllar det av exotiska åkdon, inte minst i form av Rolls-Royce Dawn, Ghost, och Wraith.

En Phantom är herren på täppan

Men en Phantom, den mycket ikoniska flaggskeppsmodellen, hamnar högst upp i hierarkin, inte minst för att den för närvarande är ”riktigt het” som Rolls-Royce uttryckte det själva.

Beställer du en Phantom idag har du tur om du får den innan nästa år.

Om man dessutom tar hänsyn till prisbilden har man en av bilvärldens mest exklusiva bilar.

Även om det finns dyrare bilar finns det ingen bil som gör folk så nyfikna som en Phantom.

Varje ankomst kantas av förundrade åskådare och det är en närmast teatralisk upplevelse som betraktare bjuds på vid varje hörn.

ANNONS

Rolls-Royce Phantom förblir det definitiva sättet att kommunicera att man antingen är kunglig, känd, eller bara väldigt välbeställd. Eller varför inte alla tre?

Nya Phantom sägs vara enormt “het” just nu. (Foto: Marcus Berggren)

Vi testade uppdaterade Rolls-Royce Phantom i Miami, Florida. (Foto: Marcus Berggren)

Läder, metall, gardiner. Och plast?

Insidan av en Phantom matchar exteriören i det att stuket är lite mer traditionellt.

Mycket går att dölja – däribland reglagen för infotainmentsystemet och – i europeiska men inte amerikanska modeller – kan man även fälla ner skärmen.

Då möts man av ett faktiskt konstverk som sträcker sig över hela instrumentpanelen.

Resultatet är en interiör som är tänkt att förbli så tidlös som möjligt.

ANNONS

Det innebär att Phantom inte erbjuder det senaste i termer av infotainment utan det är snarare en fråga om att använda sig av något som fungerar.

Rolls-Royce Phantom

Interiören i nya Phantom är en konservativ men funktionell historia. (Foto: Marcus Berggren)

Dörrarna stängs med ett knapptryck och känns lika solida som ett Franz-Jäger-kassaskåp.

Interiören i vår testbil bestod av kashmirgrått läder och valnötsträ. Reglagen till luftkonditioneringen är gjorda i metall.

Just metall – som känns kall när man tar på den – är en viktig del i användarupplevelsen för Rolls-Royce.

Detaljer är A och O, nästan hela tiden

I övrigt fokuserar Rolls-Royce något enormt på detaljer – något stjärntaket (bestående av små lysdioder) i vår testbil visar.

Man kan välja exakt vilken stjärnhimmel man vill – exempelvis den dagen man fick bilen eller när ens förstfödda föddes.

ANNONS

När det kommer till träinlägg kanske man vill ha träet från ett specifikt träd, eller från ett gammalt bord man haft i familjen.

Trots det har det anrika brittiska märket gjort några missar som är helt oacceptabla, inte minst i en bil som kostar 8,5 miljoner kronor.

Ett exempel är volymvredet som känns som att det kommer från något riktigt billigt, trots dess centrala plats i kupén.

Många av knapparna saknar också en genuint solid känsla och det märks att Rolls-Royce använt sig av hyllan längst ner i koncernens knapplager.

Stjärnhimlen är Rolls-Royce vanligaste tillval. (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Phantom drar till sig uppmärksamhet överallt. (Foto: Marcus Berggren)

Ett kassaskåp på hjul

Det mest karakteristiska med Phantom är kronjuvelen under huven – en 6,75-liters V12 som snart relegeras till historieböckerna.

ANNONS

Syftet med en V12 är att den ska vara helt vibrationsfri och det är helt omöjligt att veta om motorn är igång eller inte, varför framtidens elektriska Rolls-Royce-bilar är oerhört logiska.

Gasen i botten resulterar i att bilens 571 hästkrafter och 900 newtonmeter katapulterar det 2,6 ton stora monstret till 100 på 5,3 sekunder.

Muskulös och magisk upplevelse

Upplevelsen är dramatisk men inte på ett obehagligt vis. Med det sagt undviker man helst att ens chaufför mosar gaspedalen när man sitter i baksätet.

Styrningen är tillräckligt lätt för att ett spädbarn skulle kunna styra och den enorma, tunna ratten inbringar känslan av att man seglar fram med sin Phantom.

Det krävs många varv för max rattutslag. Rolls-Royce rekommenderar att man kör bilen med 20-i-4-stuk snarare än bilskolans 15-i-3.

Anledningen är att man då kan ha armbågarna vilandes mot sidan vilket innebär att bilen går som tåget rakt fram.

Tyst som en domkyrka

ANNONS

Ljudnivån i kupén får en Mercedes S-klass att framstå som lika burkig som en lådbil.

Rolls-Royce skryter ofta om att deras bilar erbjuder en upplevelse à la en flygande matta.

I Phantoms fall är det lika sant som det är sagt. Det är bokstavligen som att glida fram i en vattensäng som flyter över marken.

Phantom har även ett system som läser av vägbanan för att förbereda bilens luftfjädring på diverse potthål och ojämnheter.

Systemet är förutseende och parerar vägens ojämnheter likt en ångvält.

Det innebär att även om man ser ett potthål och kör rakt över det så känner man det inte.

Varje enskilt hjul jobbar på egen hand, något som gör att inga ojämnheter letar sig in i bilen.

Rolls-Royce Phantom får vilken väg som helst att kännas helt silkeslen. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Phantom går att beställa helt och hållet utefter kundens önskemål. (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom är som en knäpptyst oas

Rolls-Royce Phantom erbjuds i två utföranden – ett standardutförande (på 5,7 meter) som är till för de som oftast kör själva men som ibland vill bli körda – samt ett långt utförande (på 6 meter) där det är vice versa som gäller.

Med det sagt kör majoriteten av kunderna bilen själv, men baksätet är nästan att föredra.

För dig som älskar att synas

När man åker runt i baksätet på en Phantom i Miami kan man iaktta fotgängare och medtrafikanter och, utan att överdriva, är det en klar majoritet som vänder sig om, tittar, fotar och undrar.

Uppmärksamheten man får i en Phantom är snudd på överväldigande.

Bilens pondus är påtaglig och under våra tre dagar i dess sällskap fick vi automatisk kändisstatus vart än vi åkte.

ANNONS

Komfortnivån är helt astronomiskt hög och bilen får ett bibliotek att framstå som en rockkonsert.

Man är totalt avskärmad från omvärlden, något som gardinerna hjälper till att garantera.

Rolls-Royce Phantom

Baksätet är egentligen där man helst tillbringar sin tid i Phantom. (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom

Vår testbil har ett baksäte som heter duga. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Nya Rolls-Royce Phantom är den obestridliga lyxbilen.

Den får de flesta konkurrenter att kännas som ett amerikanskt motell samtidigt som dess närvaro inte är provocerande på samma sätt som en knallgrön Lamborghini.

I stället väcker den förundran och nyfikenhet.

ANNONS

Den har tillkortakommanden i stil med vissa detaljer som är av undermålig kvalitet.

Närigt värre

Det är lite som när ett femstjärnigt hotell tar extra betalt för cappucino vid frukosten. Det är anmärkningsvärt och en udda detalj.

Körupplevelsen är sensationell – tystnaden är oöverträffad i bilvärlden – och Phantom upplevs tveklöst som en lyxig pansarvagn.

Rolls-Royce Phantom förblir bilvärldens pilspets när det kommer till lyx och flärd.

Det finns ingenting som når upp till bilens nivå av opulens och närvaro.

I termer av livskvalitet är en Phantom så högt upp man kan komma, något som genomsyrar hela körupplevelsen.

Den lever upp till en mer traditionell och äkta definition av lyx och stoltserar inte nödvändigtvis med det allra senaste inom allt.

ANNONS

Phantom är lyxbilarnas lyxbil. (Foto: Marcus Berggren)

Phantom har ett utseende som anspelar på det mer traditionella. (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom Series II (2023)
Motor: 6,75-liters, V12, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 560 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5762/2154/1646 mm
Pris: 6 160 000 SEK (Testbil 8 427 239)

Högsta Växelns helhetsintryck av Rolls-Royce Phantom

Slutbetyg: 5/5

Om du är på jakt efter lyxbilarnas lyxbil förblir Rolls-Royce Phantom det definitiva valet. Körupplevelsen är enormt speciell och känslan av att ratta en Phantom är svårslagen.

Den är uppe och slåss på en nivå som de flesta aldrig kommer att uppleva, men gör det med bravur.

En Phantom är mer än bara en bil, hur klyschigt det än må låta. Prislappen är avskräckande, men det är en petitess i gemene Rolls-Royce-ägares liv.

ANNONS

Läs även: Recension av Rolls-Royce Cullinan
Läs även: 
Nya elektriska Rolls-Royce Spectre väger tre ton 
Läs även: Recension av Rolls-Royce Ghost 
Läs även: Recension av Rolls-Royce Wraith 
Läs även: Recension av Rolls-Royce Phantom 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS