Dagens PS

10 dyraste bilarna vi någonsin kört

Mercedes-Benz 300 SL är en av historiens viktigaste bilar. (Foto: Mercedes-Benz)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 sep. 2023Publicerad: 26 sep. 2023

Under de senaste 10 åren har vi testat närmare 2 000 bilar, där några har utmärkt sig mer än andra när det kommer till pris. Här följer därför de 10 dyraste bilarna vi har testat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

10. Ferrari Purosangue
Testad: Juni 2023
Pris (vid testtillfället): 4 500 000 kronor
Årsmodell: 2023
Testplats: Paris, Frankrike

Ferrari Purosangue
Den billigaste bilen på listan är Ferraris nya suv, Purosangue. (Foto: Ferrari)

Den billigaste bilen på listan är inte mindre än Ferraris nya suv, Purosangue, som erbjuder en 6,5-liters V12 under huven.

Den börjar på samma pris som den Cullinan vi testade för några år sedan, men har ett högre från-pris.

Läs vår provkörningsrapport här.

9. Ferrari 458 Speciale
Testad:
Juli 2022
Pris (vid testtillfälle): 5 300 000 kronor
Årsmodell: 2013
Testplats: Mireval, Frankrike

dyraste bilarna
Ferrari 458 Speciale anses av många var bland det bästa som rullat ut ur fabriken. (Foto: Ferrari)

Ferrari 458 Speciale var märkets sista modell med en V8 utan överladdning och anses av många var bland det bästa som rullat ut ur fabriken i Maranello.

ANNONS

Av den anledningen har modellen börjat klättra i värde, en trend som troligtvis inte kommer att vända på ett tag.

Läs vår provkörningsrapport här.

8. Cupra e-Racer
Testad: November 2022
Pris (vid testtillfälle): 5 500 000 kronor
Årsmodell: 2023
Testplats: München, Tyskland.

Cupra e-Racer
Cupra e-Racer bjuder på 680 hästkrafter och 960 newtonmeter som driver bakhjulen.(Foto: Cupra)

Cupra e-Racer har ingen regelrätt prislapp eftersom den egentligen inte går att köpa, men enligt spanjorerna själva kostar varje bil ungefär 5,5 miljoner kronor.

För det får man 680 hästkrafter och 960 newtonmeter som driver bakhjulen. Man får dessutom möjlighet att tävla i e-TCR, som alltså är det elektriska sportvagnsmästerskapet.

Läs vår provkörningsrapport här.

7. Ford GT
Testad: Augusti 2019
Pris (vid testtillfälle): 5 500 000 kronor
Årsmodell: 2019 Testplats: Tierp, Sverige

ANNONS
dyraste bilarna
När vi testade Ford GT kostade den runt 5,5 miljoner kronor. Nu är priset högre. (Foto: Ford)

När senaste Ford GT lanserades var det amerikanska märket extremt selektiva när det kom till vilka som faktiskt fick köpa bilen. En klausul i avtalet dikterade även att man som kunde inte fick sälja bilen hur som helst.

Nu har emellertid den tiden löpt ut och priset på begagnade Ford GT har skenat. När vi testade Ford GT kostade den runt 5,5 miljoner kronor, men i dag får man punga ut över 10 miljoner för ett exemplar.

Läs vår provkörningsrapport här.

6. Velocity Classics Chevrolet K5 Blazer

Testad: Augusti 2023
Pris (vid testtillfälle): 5 600 000 kronor
Årsmodell: 1970
Testplats: Monterey, Kalifornien, USA

dyraste bilarna
Velocity Classics Chevrolet K5 Blazer är en handbyggd skapelse där varenda detalj har tagits i beaktande.(Foto: Velocity)

Att det finns företag som specialiserar sig på gamla Porsche 911 är känt sedan länge.

ANNONS

Men det finns en hel del andra intressanta bilar ute i världen, och rör man sig till andra sidan Atlanten är det ofta i form av väldigt amerikanska bilar.

Florida-baserade Velocity Classics – som vi tidigare rapporterat om – tar gamla bilar som Ford Bronco, Chevrolet Blazer, eller Ford Mustang och renoverar upp dem till bättre skick än nytt.

Resultatet är en handbyggd skapelse där varenda detalj har tagits i beaktande. Bilen har moderniserats med exempelvis bränsleinsprutning och ett bättre ljudsystem.

Vi provkörde Velocity Classics Chevrolet K5 Blazer i Kalifornien, och en rapport väntar.

5. Rolls-Royce Phantom
Testad: Mars 2023
Pris (vid testtillfälle): 8 500 000 kronor
Årsmodell: 2023
Testplats: Miami, Florida, USA

dyraste bilarna
Vi testade uppdaterade Rolls-Royce Phantom i Miami, Florida. (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom har länge varit bilvärldens crème de la crème. Vi provkörde den uppdaterade varianten av generation 8 tidigare i år på plats i Miami, Florida.

Den bjuder på mer opulens än någonsin och en körupplevelse som inte är lik något annat.

ANNONS

Prislappen är egentligen mer indikativ av hur djupa fickor köparna har, något som reflekteras i hur svårt det faktiskt är att lägga vantarna på en ny Phantom från fabrik.

Läs vår provkörningsrapport här.

4. BMW M1
Testad: Maj 2022
Pris (vid testtillfälle): 8 800 000 kronor
Årsmodell: 1981
Testplats: Como, Italien

BMW M1 framifrån
BMW M1 är en designikon. (Foto: William Koitrand)

Nybilspriset på en BMW M1 år 1981 motsvarar 3 miljoner svenska kronor idag. Men sedan dess har värdet ökat rejält och exemplaret vi provkörde i Italien tillhörde BMW själva.

Som väntat trissar det upp värdet på bilen ganska rejält.

För den exakta bilen vi körde ligger värdet på ungefär 8 miljoner kronor. Bilen är emellertid inte till salu utan är en bestående del av BMW:s flotta innehållande historiskt signifikanta bilar. BMW M1 är märkets första bil med mittmotor (den andra är BMW i8) och även den första renodlade M-bilen.

Läs vår provkörningsrapport här.

ANNONS

3. Mercedes-Benz 300 SL
Testad: Augusti 2023
Pris (vid testtillfälle): 19 500 000 kronor
Årsmodell: 1957
Testplats: Monterey, Kalifornien

Lyckligtvis framförde vi denna historiska motorklenod utan incident. (Foto: Mercedes)

Mercedes-Benz 300 SL – kallad måsvingen – anses av många vara världens första superbil. Den var den första produktionsbilen med bränsleinsprutning och var världens snabbaste bil på den tiden det begav sig.

Efter några fåtal år på marknaden började emellertid försäljningen dala, något som ledde till att man kapade av taket och introducerade 300 SL Roadster, specifikt med Kalifornien i åtanke. Vi begav oss således till Kalifornien för en provkörning.

Exemplaret vi rattade ägdes av Mercedes-Benz och kostade – enligt märkets museum – 19,5 miljoner kronor. Lyckligtvis framförde vi denna historiska motorklenod utan incident.

2. Pininfarina Battista
Testad: Augusti 2022
Pris (vid testtillfälle): 31 510 000 kronor
Årsmodell: 2023
Testplats: Monterey, Kalifornien

Pininfarina Battista gör 0 till 100 km/h på 1,86 sekunder.(Foto: Marcus Berggren)

Pininfarina Battista är den elektriska hyperbilen som gör 0 till 100 km/h på 1,86 sekunder. Den pumpar ut 1 914 hästkrafter och 2 360 newtonmeter, något den delar med släktingen Rimac Nevera.

ANNONS

Vi provkörde den italienska bilen – Pinfinarinas första – i Kalifornien, USA, vilket var en upplevelse vi sent kommer att glömma.

Läs vår provkörningsrapport här.

1. Bugatti Chiron Sport
Testad: Juli 2019
Pris (vid testtillfälle): 37 000 000 kronor
Årsmodell: 2020 Testplats: Molsheim, Frankrike

I juli 2019 begav vi oss till Bugattis fabrik i Frankrike för en oförglömlig dag.(Foto: Marcus Berggren)

I juli 2019 begav vi oss till Bugattis fabrik i Frankrike för en oförglömlig dag. Med ingen mindre än Andy Wallace vid vår sida fick vi provköra Sport-varianten av Bugatti Chiron.

Bilen i fråga kostade hela 37 miljoner kronor, mycket tack vare dess 8-liters W16 på 1 500 hästkrafter och 1 600 newtonmeter. Idag får man emellertid punga ut närmare 45 miljoner för ett exemplar.

Det finns i praktiken inget tak på vad en Chiron kan kosta eftersom Bugatti gör allt man ber om, såvida man betalar för kalaset.

Det franska märkets bilar är dessutom väldigt lyxiga och i låga hastigheter är Chiron lika lättkörd som en Volkswagen Golf.

ANNONS

Läs vår provkörningsrapport här.

Relaterad läsning:

Provkörning av Bugatti Chiron

Provkörning av Pininfarina Battista

Provkörning av BMW M1

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS