Dagens PS

Lyxurmakarens fiffiga lösning på branschkrisen

lyxurmakarens
Patek Philipper ligger bakom några av världens mest exklusiva armbandsur. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 05 feb. 2024Publicerad: 05 feb. 2024

När allt fler drar igen på lyxkonsumtionen, måste företagen hitta andra sätt att tjäna pengar på. Patek Philippe har lyckats med bedriften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Patek Philippe har trotsat branschen och hittat ett smart sätt att komma runt stigande kostnader och en stark schweizisk franc.

Lyxurmakaren har helt enkelt höjt priset på sina lyxklockor – och det med i genomsnitt 7 procent, skriver Bloomberg.

Sedan månadsskiftet får du alltså räkna med att behöva punga ut med ytterligare 100 000 kronor för en av deras hett eftertraktade produkter.

Läs mer: Lyxiga hotellsviterna som får dig att tappa hakan Dagens PS

Lyxbranschen backar

Prisökningarna är också ett kvitto på lyxurmakarens självförtroende för det egna varumärket.

Lyxbranschen har på det stora hela nämligen sett en kraftigt minskad efterfrågan efter pandemin, vilket Dagens PS har rapporterar om.

Däremot verkar Patek Philippe inte räkna med att själv drabbas, trots de höjda priserna.

ANNONS

Läs mer: Lyxbolaget börsrusar – trendskifte i sikte? Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Marknaden väntas växa

Även om lyxmarknaden har backat, betyder det inte att modejättarna satsar mindre.

Nu vill franska LVMH ha en större del av kakan för lyxklockor, en marknad som förväntas växa till över 37 miljarder dollar år 2032.

Företaget har nyligen skapat en ny klockdivision och lanserat en rad nya högprismodeller, skriver CNBC.

Läs mer: Världens rikaste kvinna – så stor är förmögenheten Dagens PS

Bra tillväxt förra året

I nuläget äger LVMH tio klockmärken och sålde för 11,8 miljarder dollar under 2023, vilket innebar en organisk tillväxt på 7 procent.

ANNONS

Bland innovationerna finns en klocka med labbodlade diamanter, vars prislapp landar på över 500 000 dollar.

Saltade krognotan: Lyxmiddag för 1,1 miljoner

“Pengar kommer och går”. Så valde en restaurangägare och kändiskrögare i veckan att kommentera den krognota som sedan blev viral.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS