Dagens PS

Falska betyg – så luras du på nätet

falska betyg
Felaktiga och lögnaktiga betyg och recensioner är ett växande problem när e-handeln ökar globalt. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 29 dec. 2023Publicerad: 29 dec. 2023

När den globala e-handeln ökar blir recensioner och betyg på nätet allt viktigare. Nu slår experter larm om vad vi måste se upp med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

E-handeln kommer att stå för 41 procent av den globala försäljningen inom detaljhandeln år 2027, enligt en ny prognos från Boston Consulting Group.

Det är mer än en fördubbling från de 18 procent e-handeln stod för 2017.

En aspekt av många på den utvecklingen är att recensioner och betyg på nätet kommer att fortsätta vara viktiga och för många spela en avgörande roll i köpbeslut.

Det sätter fokus på det gigantiska problemet med falska recensioner.

Kan själv lämna falska betyg

För någon månad sedan gjorde Vi bilägare en granskning inom marknaden för reservdelar och bilprylar.

”Många av betygen är falska och i vissa fall är det busenkelt att själv skicka in falska recensioner”, konstaterade tidningen efter sin genomgång.

2021 gjorde Tripadvisor en genomgång av de 26 miljoner recensioner som skrevs på dess egen plattform året innan.

ANNONS

Resultatet visade att nästan en miljon av dessa recensioner var köpta eller skrivna av företagen själva.

ANNONS

Senaste nytt

Vill få stopp på lögner

Den brittiska regeringen lade förra året fram ett förslag till lag som förbjuder falska recensioner på nätet.

Den ger den brittiska konkurrens- och marknadsmyndigheten möjlighet att bötfälla företag med upp till tio procent av sin globala omsättning om man nyttjar falska recensioner.

Läs mer: Falska recensioner på nätet kan bli olagliga i Storbritannien – Dagens PS

Man hade då konstaterat att det genomsnittliga hushållet i Storbritannien gör av med motsvarande drygt 11 000 kronor på inköp där man påverkats av nätrecensioner och ytterligare motsvarande 750 kronor på oönskade prenumerationer.

Nästan alla kollar

En undersökning från tidigare i år visar att mer än 99 procent läser recensioner på nätet då och då och att 87 procent gör det relativt regelbundet.

ANNONS

Upp till 40 procent av dessa online-rekommendationer är opålitliga, enligt en forskningsgrupp CNBC refererar.

De här falska recensionerna påverkar köpbeslut för motsvarande drygt 1 500 miljarder kronor per år, skriver CNBC som lämnar fem tips från Kay Dean, en utredare av bedrägerier på nätet.

Fem tips för att inte bli lurad

Här är Kay Deans fem tips:

1. Har ett företag onormalt många femstjärniga recensioner under en mycket kort tidsperiod, är det en tydlig varningsflagga.

2. Kontrollera recensentens historia. Var skeptiska till dem som bara lämnat en recension eller till förekomsten av många låsta Google-profiler.

3. Vem är recensenten? Var försiktig om recensenten använder en bild på en kändis eller ett slumpmässigt foto – eller om hen lämnat en mängd recensioner på kort tid från helt skilda geografiska områden.

4. Bilder, inlägg och lögner. Var uppmärksam även på detaljerade recensioner. De kan vara lika falska som de med bara stjärnor och ingen text.

ANNONS

5. Prata med riktiga människor. Fråga vänner och släktingar istället för att lita på virtuella recensioner, är Deans allra bästa råd.

Läs även:

Julhandel: Så undviker du falska recensioner online – Dagens PS

Fejkade recensioner – växande problem för bilhandeln – Dagens PS

Airbnb-bluff avslöjad – så blir hyresgäster skinnade – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS