Dagens PS

Feminism ska lura kvinnor att handla

Feminism, lura kvinnor
Bröstcancer är ett av de områden där marknadsföring mot kvinnor med tveksamma metoder och preparat är frekvent. (Foto: Christine Olsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 21 feb. 2024Publicerad: 21 feb. 2024

Tveksamma medicinska tester riktade till kvinnor. Ofta med fokus på fertilitet och bröstcancer. Så här försöker företag lura kvinnor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fertilitet och bröstcancer är två områden där det finns en mångfald av tester, undersökningar – och behandlingar med i grunden tveksam effekt.

Samtidigt saluförs de aktivt till kvinnor – trots att vetenskapligt stöd saknas, skriver forskare i Göteborg i en ny analys.

”Feministisk ton”

”Reklamargumenten har ofta en feministisk ton”, konstaterar forskarna.

Nu lyfter de två exempel på tveksamma behandlingar som man marknadsför intensivt mot kvinnor.

Det första exemplet gäller blodprov för så kallat anti-müllerskt hormon, AMH, som kan kopplas till mängden ägg i äggstockarna.

På nätet säljer kliniker och företag tester med formuleringar som ”Information är makt och låter dig ta kontroll över din fertilitet”.

ANNONS

Senaste nytt

Saknas vetenskapligt stöd

ANNONS

Men det saknas vetenskapligt stöd för att information om AMH kan säga något om chanserna att bli gravid för kvinnor i allmänhet, påpekar forskarna.

Det andra exemplet gäller täta bröst, en av flera riskfaktorer för bröstcancer.

Täta bröst karaktäriseras av att det finns mer bindväv och mindre fett än i glesare bröstvävnad.

Kvinnor som får mammografiundersökning i Sverige får vanligtvis inte information om att de har täta bröst.

I flera länder höjs röster för att kvinnor har rätt att få veta om de har täta bröst.

”Jättestort i USA”

”Det är jättestort i bland annat USA, Australien och Storbritannien. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det blir större i Sverige också”, säger Minna Johansson, specialistläkare i allmänmedicin, forskare vid Göteborgs universitet och en av författarna till den nya analysen.

”Det finns väldigt mycket pengar i att utveckla den här diagnostiken, för företag som arbetar med utrustning och algoritmer för bröstundersökningar”.

ANNONS

”Ångest och oro”

Samtidigt finns det problem i att upplysa om brösttäthet, enligt forskarna.

Informationen i sig kan skapa ångest och oro och leder ofta till att kvinnor söker fler undersökningar och andra tester.

”Sådan här information kan leda till många ytterligare undersökningar och det finns ingen evidens för att det leder till någon nytta för kvinnan. Ska man ge den här informationen ska man också veta vad människor kan göra med den. Och det vet vi inte idag”, säger Minna Johansson.

Undertonen feminism

Argumenten för utökade undersökningar via täta bröst eller tester som visar hormonhalter har inte sällan en feministisk ton, påpekar forskarna.

Det gäller även andra tester och produkter som marknadsförs till kvinnor men som har begränsad eller tveksam nytta, skriver forskarna.

”Osäker effekt”

ANNONS

”Det handlar om formuleringar som ”Ta makt över din egen hälsa”, ”Du har rätt att veta” och så vidare. Men de här företagen berättar inte att det saknas vetenskapliga bevis och man informerar inte om osäkerheten kring effekten”, säger Minna Johansson.

”Både inom vården och medicinsk forskning behöver kvinnors hälsa få mer resurser. Men företag som tjänar pengar på att sälja tester och behandlingar som inte behövs hjälper inte”, avslutar hon.

AI-stödd granskning upptäckte mer bröstcancer – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS