Dagens PS

Turerna bakom Alba – en helt okänd kändis

Alba i sin glans dagar
En gång var Alba en av den svenska motorbåtflottans stoltaste fartyg. Nu behöver hon en sista skjuts för att åter bli en vacker svan. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 mars 2024Publicerad: 28 mars 2024

I ett förråd utanför Malmö står Alba. En gång en av de mest kända motoryachterna. Idag okänd och på många sätt bortglömd. Såhär ligger det till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Utsidan av fastigheten utanför Borstahusen är en av alla de anonyma väggarna som står i industriområden.

Hus utan själ och utan något att ta på. De har ingen historia att berätta och står som anonyma väggar utan att du knappt lägger märke till dem.

I mörkret bakom väggarna i just detta hus, döljs emellertid en båt med en historia som hade tappats bort. Det var en av många anonyma vackra båtar, som någon gång under tiden gjort ett ägarbyte där historien kom på drift.

Snart är gamla Knut Ljungberg-yachten Alba återställd till sitt ursprungsutseende.
Här ligger hon nu, Knut Ljungbergs vackra gamla Alba. Mycket, mycket, mycket är gjort på henne men en hel del återstår. Blir det du som tar stafettpinnen vidare? (Foto: Max Bruce)

Idag står hon i slutfasen av en mycket omfattande renovering. Ett arbete som vida överstigit hennes monetära värde. Men för nuvarande ägaren, representerar hon så mycket mer än bara pengar.

Skadad av Gudrun

Hon har faktiskt stått här på land sedan den där dagen stormen Gudrun drog in över landet. På morgonen var hon en vacker men lite lätt sliten yacht i hamnen. När så Gudrun dragit förbi var det en båt med grova skador som nätt och jämnt flöt.

Det var mycket som slogs sönder när stormen Gudrun drog förbi. Men tack och lov slog hjärtat högre än det ekonomiska förnuftet den gången. (Foto: Max Bruce)
ANNONS

Hade visheten skrikit högst, hade hon förmodligen skrotats. Men som gammal medlem i familjen, kunde inte nuvarande ägare bara låta henne gå hädan.

ANNONS

Senaste nytt

Ett stort projekt

Ett stort renoveringsjobb påbörjades med stora mål i sikte. Men så när båtbyggaren som höll i projektet, plötsligt gick bort, stannade allt av.

Mycket är gjort på henne redan. Här den nya bryggan i vacker mahogny och oregonpine. (Foto: Max Bruce)

Och där står hon nu. Väntar på att någon ska ta vid och fortsätta projektet till mål med kärlek och ekonomi som drivkraft. Och kanske kan det nu bli möjligt. För hon har nämligen fått tillbaka sin historia.

Vårdad med kärlek

Kärlek till henne har följt hennes liv. Hon har bytt ägare ett antal gånger, men har alltid berört och talat till den som varit hennes husse för dagen. Ända sedan hon sjösattes den där dagen 1911…

För det var den våren hon sjösattes för första gången. Beställningen hade gjorts på hösten året innan av bankiren Martin Geber och varvet som byggde henne var Hästholmsvarvet strax öster om Stockholms innerstad.

ANNONS
Knut Ljungberg ritade förutom Alba även yachterna Loris, Vitesse, Edi och Meteor.
Knut Ljungberg var mannen som ritade många av Sveriges absolut vackraste motorkryssare. Och Alba var absolut en av dem. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Varvets chef, Knut Ljungberg, var mannen i ropet. Till den stora långfärdstävlingen från Nynäshamn till Göteborg året innan, hade han inte bara konstruerat vinnarbåten Standard utan även flera båtar som fått framträdande platser i tävlingen.

En större båt

Martin Geber hade själv beställt en mindre 12-meterbåt till föregående säsong. Den hade dock inte varit med och tävlat och hade nu dessutom sålts till förmån för nybygget.

Att hon är en vacker båt, det syns redan på den lika vackra handkolorerade ritningen. (Foto: Max Bruce)

Vid sjösättningen på varvet 1911 döptes den nya 15 meter långa yachten till Alba. Ett vackert namn på en smal och smäcker vitmålad yacht som under det kommande året skulle föra bankirens flagg till första plats i årets stora tävling runt Östersjön

Framgångsrik konstruktör

Framgångarna gjorde att Knut Ljungbergs aktier på marknaden steg ytterligare och Alba kom att följas av många fler vackra yachter från Ljungbergs penna.

ANNONS
Alba gjorde bra ifrån sig i 1911-års motorbåtstävlingar.
Framgångar ska utnyttjas i marknadsföringen – då som nu. (Bild: Sjöexpress arkiv)

Alba kom att stanna i familjen Geber till 1924. Då blev det en ny kapten på bryggan i bryggeridirektören, storseglaren och KSSS-personligheten Franz Heiss.

Bryggeridirektör vid rodret

Heiss var storbryggare i Stockholm, disponent på Hamburgerbryggeriet på Nortullsgatan i Stockholm och dessutom en mycket idog seglare.

Välvårdad i disponent Franz Heiss ägo.
Vackra Alba under Franz Heiss dagar. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Alba blev nu en ofta sedd gäst i Sandhamn och på Stockholms Yachtklubbs träffar i skärgården, innan Heiss 1933 beslutade sig för att låta yachten gå vidare.

Telefonpengar

Nu blev det en av yacht- och automobilsveriges mest intressanta profiler som kom att ta över rodret i form av Gustaf LM Ericsson.

ANNONS

För dig som kan din företagshistoria, så torde hans namn väcka en klocka i dig. Och larmar den klockan dig om likheten med det stora teknikföretaget Ericssons grundare, LM Ericsson, så är du på helt rätt spår.

Under namnet Visex seglade hon ett antal somrar med telefon-sonen Gustaf LM Ericsson vid rodret. Ericsson tyckte rutorna skämde, så de ,monterades av på Fröbergs båtvarv. Hon fick under dessa år också ventiler i förskeppet – något som sedan togs bort under kriget. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Gustaf LM Ericsson var sålunda en man med en rejält påfylld plånbok som han gärna tullade på sitt innehåll för att förverkliga många och intressanta idéer.

Han hade bland annat startat och drivit en av Sveriges första bilfabriker, konstruerat ett stort antal andra bilar, båtar och dessutom beställt minst lika många av andra konstruktörer och fabriker.

Entusiastisk ägare

Sedan sommaren 1933 stod han som ägare till Alba. Tyckte dock namnet var allt för gammalmodigt och döpte om henne till det fyndiga Visex, som självklart anspelade på antalet personer i familjen Ericsson.

I Gustaf LMs händer fick nu Visex den bästa vård. Sköttes vintertid på Fröbergs Båtvarv på Lidingö vilka också fick måla om delar av henne efter Gustaf LMs egen färgsättning.

Yachten kom också att utrustas efter Gustafs egna idéer – som för övrigt var många – och blev i denna skruv flitigt sedd på motorbåtrelaterade sammanhang i skärgården.

ANNONS

Ned till sydkusten

Som den ombytlige man han var, fick inte heller Visex någon längre tid i Gustaf LM:s händer. Sedan under sommaren 1936 blev hon till salu och köptes snabbt av bokförläggare Einar Hansen i Malmö.

Att under några meningar i en historia som denna, berätta om Einar Hansens breda och aktiva gärning, är närapå en skymf.

Hans privata engagemang inom Sjövärnskåren med ett stort antal donationer samt sedermera under kriget ett lika stort engagemang i flyktingfrågan för den danska judiska populationen, är så stort att det är svårt att idag bedöma vad hans insats egentligen har betytt.

Före andra världskriget hade Kungliga Motorbåt Klubben egen försäkringsagentur.
Tyvärr har det inte dykt upp några bilder på henne under Einar Hansens tid, men klart är ändå att yachten har varit i hans ägo. (Bild: Einar Hansens arkiv)

Visex skulle nog först vara tänkt att bli Hansens privata yacht. Men i takt med att Tyskland rustade och Sveriges sjöförsvar var allt annat än tryggt, kom även hon att hamna inom Sjövärnskårens famn.

Åter till Stockholm

Hur kriget gick – det vet vi. Hur Visex kom att användas under detsamma, vet vi tyvärr lite om. Hon dyker emellertid upp i början på 1950-talet i Stockholm. Einar Hansen är då inte längre ägare utan hon hade just köpts av Stig Källén, advokat och boende i en fantastisk villa på Kungsholmen vid stranden mot Lilla Essingen.

ANNONS
Mitt i Stockholm blev hennes nya hemmahamn.
Här ligger hon nedanför familjen Källéns Villa Adolfsberg på Kungsholmen i Stockholm. Just hemkörd från Uddevalla där hon köptes. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Nu fick yachten namnet Mariana och kom att stanna under många år hos familjen Källén. Användes flitigt under somrarna med en näst intill årlig resa ned till Travemünde som tradition.

Opålitlig i hög sjö

Vid en överfart möttes hård vind och upprörda sjöar – så pass ordentligt att familjen blev rädd för yachtens sätt att ta över sig vatten.

I den nya skepnaden behövde inte familjen vara lika rädd för överbryggande sjöar.
Med höjd reling, ny styrbrygga och ett ändrat förskepp, fick hon helt nya linjer och blev på kuppen en modern liten yacht. (Foto: Max Bruce)

Ett stort beslut togs att låta modernisera henne och ge henne et mer sjövärdigt förskepp.

Ordern gick till Resarövarvet i Stockholms skärgård. Och med en ny profil seglade hon vidare under många år.

Åter ny ägare

ANNONS

Men även tiden hos familjen Källén hade ett slut. En annons och sedan var hon såld. Och detta till den familj som än idag äger henne.

även efter ombyggnaden så var hon vacker.
Det är svårt att hitta hennes ursprungliga linjer i den ombyggnad som gjordes. (Foto: Max Bruce)

Mariana, som hon fortfarande heter, är en av de lyckliga yachterna som fått ständig omvårdnad genom alla år och aldrig gått ned sig till ett oräddbart skick.

Vem tar över?

Men idag ligger hon nu och väntar på en ny familj, som med medel och kärlek kan återbörda henne till vattnet.

Blir det du som tar vid stafettpinnen?

Här ligger hon och sover sin Törnrosa-sömn tills vidare...
Så var vi runt hela historien om denna fantastiska yacht. Hoppas du uppskattade den och kanske till och med blev nyfiken och vill veta mer. (Foto: Max Bruce)

Läs mer:

ANNONS

Om hennes historia här.

Om Veritas – fyndet i allén. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS