Dagens PS

Nero 777: Ett Kinderägg till sjöss

Nero 777
Den ser ut som den har landat från yttre rymden. Kanske är det också meningen. Projektet bakom Nero 777 försöker tänka i nya banor. Vi får väl se när den första båten levereras till säsongen 2024. (Bild: Nero yachts)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 08 sep. 2023Publicerad: 08 sep. 2023

Den ser inte ut som någon annan båt. Den rymmer också mycket som ingen annan båt gör. Välkommen ombord på Nero 777.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakom den nya daycruisern Nero 777 står en samling personer och bolag som plockats ihop för att gemensamt leverera en ny alldeles ny båtupplevelse.

Mannen bakom projektet heter Moritz Pfaller. En tysk affärsman och seglare som ägnat stor del av sin fritid åt yachting.

Nero 777
Endast 7,7 meter lång rymmer den ändå en hel del smartness. När skrovsidorna är utfällda kan solbädden dras isär och på så sätt utnyttja platsen ombord maximalt. (Bild. Nero Yachts)

Nu ville han plocka ihop sin livserfarenhet i en ny motorbåt. Han anställde några italienska designers samt kontrakterade Grob Aircraft för byggnationen av båten.

Grob bygger egentligen flygplanskroppar i kolfiber och anses ha mycket gott rykte i denna genre. De kommer därför att bygga skroven helt i kolfiber innan båtarna färdigställs av Nero Yachts själva.

Absolut eldrift

Eftersom båten ska vara tillåten för alla vatten på kontinenten, var eldrift ett måste. Elmotortilverkaren Evoy ska därför leverera motorer till Nero 777.

Nero 777
Med bäddarna isärdragna får du en fri passage genom båten då du ska ta sats för att dyka i vattnet. (Bild: Nero Yachts)
ANNONS

Den första båten kommer visas med bolagets toppmotor Hurricane på 300 kw, ungefär 400 hk, som kommer att ge 50 knop på topp.

ANNONS

Senaste nytt

Delbart soldäck

Centralt placerat bakom förarplatsen finns ett stort soldäck. Då sidorna på båten, från midskepps och akterut, är utfällbara, bildas ett stort akterdäck för bad, lek och plask.

När sidorna är utfällda, kan soldäcket delas i mitten och dras isär så att två separata solstolar bildas.

Under fördäck en ruff med kojplast för två, toalett och stuvutrymmen.

Nero 777
Stramt, grått, strikt och elegant. Här är det ingen flirt med retro inte. Bara det senaste som gäller. (Bild: Nero Yachts)

Prislappen med det minsta motoralternativet kommer ligga på 3,4 miljoner kronor upp till det största alternativet som landar på 4,9 miljoner kronor.

Leverans från och med våren 2024.

ANNONS

Läs mer:

Och Nero 777 här

Om världens äldsta elbåt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS