Dagens PS

Från krig till fred: Historien om Atlantens drottning

United States
Hon skulle bli Atlantens drottning. Fartyget som skulle återuppta trafiken från Amerika till Europa när havet var tömt på krigets ständiga ubåtshot. (Foto: https://www.ssusc.org)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 16 feb. 2024Publicerad: 17 feb. 2024

Efter att ha legat och rostat vid en pir i Philadelphia i 30 år, finns nu planer på att rädda S/S United States. Frågan är bara om de går i mål?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är ingen rolig syn. Som ett bevis över att tiden går och allt inte består, har hon blivit kvar.

En gång var hon framtiden. Byggdes i början på 1950-talet med efterkrigstidens framtidstro som bränsle.

Hon skulle bli Atlantens drottning. Fartyget som skulle återuppta trafiken från Amerika till Europa när havet var tömt på krigets ständiga ubåtshot.

Pampigt namn

Hon sjösattes med det pampiga namnet SS United States målat i vitt på det svarta skrovet. Ett fartyg byggt för kungligheter, kändisar och världens alla prominenta personer.

Här fanns lyx, flärd, avkoppling och njutning som basingredienser i hennes uppenbarelse. Här skulle ett liv levas utan motstånd eller kantiga hörn. Här skulle vardagens bekymmer lämnas i land.

Bakom den flärdfulla ytan fanns också ett allvar.

Under det nyss avslutade andra världskriget, hade den amerikanska krigsmakten förstått hur viktigt det var att ha möjlighet till snabba och effektiva transporter över Atlanten.

ANNONS
SS United
SS United States under byggnad I Newport News 1950. Kale har just sträckts till det kommande fartyget. (Foto: ssusc)

Under kriget hade de därför rekvirerat ett antal av de stora och snabba atlantångarna och byggt om dem till effektiva trupptransportfartyg.

ANNONS

Senaste nytt

Nödlösning

Men det var ändå en nödlösning.

Passagerarångarna hade inga militära kvaliteter utan det blev ett mischmasch som skapades för att kunna skeppa militära förband både tur och retur til Europa.

När så planerna på ett nytt helt modernt passagerarfartyg började dras upp, ville försvaret gärna vara med i planerna.

SS United
Det var William Francis Gibbs som stod som konstruktör av fartygen och som lyckades sammanföra försvarets krav med de civila önskemålen. (Foto: ssusc arkiv)

Konstruktionen av det nya fartygen utvecklades därför till något helt annat. Med militära kravspecifikationer och dito kompetens, var det fartyg som slutligen byggdes i Newport News, mer ett förklätt militärfartyg än ett renodlat passagerarfartyg.

ANNONS

Snabbt trupptransportfartyg

Försvarets syfte med att engagera sig i hennes konstruktion, var att hon snabbt skulle kunna konverteras till militär drift, och att 15 000 man skulle kunna skeppas dit det behövdes.

För att kunna styra processen dit de ville, tog också försvaret lejonparten av byggkostnaden. 70 procent av slutnotan på 79,4 miljoner dollar tillskrevs de amerikanska skattebetalarna.

Ett annat mål med henne var självklart att ta Atlantens Blå Band. Alltså det pris som det snabbaste fartyget över Atlanten får.

United
Det var pompa och ståt när hon sjösattes 1951. (Foto: ssusc arkiv)

När United States konstruerades var innehavaren av Blå Bandet S/S Queen Mary, som 1938 hade satt det nya rekordet med en snittfart över Atlanten på hela 31,69 knop.

Att vara innehavare av Blå Bandet var fortfarande fyllt av prestige. Snabbast över Atlanten var viktigt i marknadsföringen då all persontrafik mellan kontinenterna fortfarande skedde med båt.

Därför var målet med SS United States, att hon självklart skulle bli den nya fartdrottningen på Atlanten.

ANNONS

Många hästkrafter

Med 240 000 hästkrafter i maskinrummet fanns i alla fall förutsättningarna för att få ordentlig fart på hennes 302 meter långa och 47 000 ton tunga skrov.

Och fart blev det.

Vid en fullfartsprovtur den 10 juni 1952, kunde rederiet stolt notera en toppfart på 38,32 knop.

En fart som också kom att bli hennes fart vid jungfruturen den 3 juli 1952 över till Europa. Och med detta fick hon sitt blåa band.

USA
Redan vid första provturen fick hon en imponerande toppfart på 38 knop. Blå bandet kändes inom räckhåll. (Foto: ssusc arkiv)

Hon kom att bli ett otroligt populärt fartyg. Mängder med celebriteter kom att trampa hennes däck under de kommande åren.

Dock hade det också tornat upp sig ett mörkt moln vid horisonten.

ANNONS

Flyget tar över

De stora atlantångarna hade under decennierna ensamt fått stå för trafiken mellan den gamla och den nya världen. I takt med teknikens framsteg, klev nu trafikflyget in på samma arena och började konkurrera.

Det blev en ojämn kamp.

Atlantångarnas tid var förbi. SS United States gick på sin rutt fram till 1969, men sedan gick det inte längre. Hon togs ur trafik och på den vägen är det i stort sett sedan dess.

Uinted
Det är så här som drömmen är. En renoverad S/S United States fast förtöjd som hotel på Manhattan. Tänk om det kunde bli verklighet. (Foto: ssusc arkiv)

Sedan ett antal år kämpar föreningen SS United Stats Conservatory med att försöka rädda detta fantastiska fartyg till eftervärlden och bort från hennes passiva placering vid en kaj i Philadelphia.

Många planer

Genom åren har många planer kommit och gått. Donatorer har strömmat till med djärva planer om än det ena, än det andra.

ANNONS

Vad som sker i en framtid vet dock ingen. Men visst skulle hon passa som ett permanent hotell vid en kaj på Manhattan? Som ett minne från en trafik över haven som var en av förutsättningarna för att USA kunde bli det det blev.

USA
Hon skulle dessutom kunna berätta historien om alla dessa immigranter som via havet sökte sig en ny framtid i USA. (Foto: ssusc arkiv)

Läs mer:

Om hur du kan vara med och rädda fartyget här

Om Titanic och hennes systrar här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS