Dagens PS

Four Winns gasar elektriskt

Four Winns
Med 180 elhästar på akterspegeln och ett nytt el-anpassat skrov, kliver amerikanska Four Winns in i den eldrivna myrstacken. (Foto: Four Winns)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 17 okt. 2023

Det är inte bara nya båtmärken som bär den elektriska fanan. Nu kliver även den klassiska sportbåtstillverkaren Four Winns in på elmarknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som inombordsfreak gråter en del av mig när jag gång efter annan, ser hur utombordarens segertåg fortsätter erövra akterspeglar.

Jag hade ändå en liten förhoppning om att eldriften skulle återta mark för oss som gillat ha motorn ombord i båten.

När nu elutombordarna i rask takt passerat både 100, 200 och 300 hästkrafter, sträcker jag dock upp händerna och ger upp.

Four Winns
El-snurretillverkarna har helt lagt sig i samma designfil som sina benisnmotordrivna kusiner. Det är bara dekaler på kåpan som skvallrar om vad som finns där i. (Foto: Four Winns)

Klassiska amerikanska sportbåttillverkaren Four Winns, som en gång i tiden startades av far och tre söner Winn, kliver nu in i elvärlden med sin nya H2e.

Inte bara vanlig

Vid en snabb anblick ser den ut som ännu en sportbåt i massproduktionens led.

Faktum är dock att den är mer än så.

ANNONS
Four Winns
För att snabbt komma upp i plan med eldrift, har Four Winns konstruerat ett nytt skrov som med ett trubbigare förskepp gör det lättare för båten att komma upp i plan. (Foto: Four Winns)

Four Winns har tänkt ett steg till. De har läst in elmotorns bu och bä och konstruerat en båt som på bästa sätt tar hänsyn till elmotorns data.

ANNONS

Senaste nytt

Snabb planing

En av elmotorns svagheter är att få nog med kraft tidigt för att kunna trycka upp båten ur vattnet. Båttillverkaren har därför arbetat med att skapa ett så lättplanande skrov som möjligt. Som med tidig bred bottenyta kan hjälpa till att trycka upp båten ur vattnet.

Förändringar tenderar att ofta hamna på kompromissens altare. Med ett fylligare förskepp blir båten inte lika snäll att stångas med havets vågor.

Four Winns
Den analoga tiden är över. Det smärtar mig som konservatist, men bara att inse att det är så här det kommer se ut nu och i framtiden. (Foto: Four Winns)

Detta är dock inte ett lika stort bekymmer som det hade varit med motsvarande bensinmotorbåt.

Med eldrift landar den praktiska marschfarten på cirka 21 knop. Då blir inte påfrestningen på de ombordvarande lika stort som i de dryga 30 knops marschfart som hade varit aktuellt med bensinalternativet.

ANNONS

I övrigt – en modern daycruiser som i stil och finess klart passar in i dagens trender.

Four Winns
Med linjer som lika gärna skulle kunna vara tagna direkt från Harry Beckers vackra 1970-tals-daycruiser Dino 24, möter Four Winns den elektriska framtiden. (Foto: Four Winns)

Läs mer:

Här en utförlig test av Four Winns H2e

Svensk elbåt 130 år före sin tid (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS