Dagens PS

Är Caudwell framtidens utombordare?

Caudwell är en ny dieselutombordare från England
Är det med Engelska Caudwell som den dieseldrivna utombordsmotorn ska slå igenom? (Bild Caudwell)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 01 apr. 2024Publicerad: 01 apr. 2024

Utombordare har av tradition varit bensindrivna. Men med engelska Caudwell på marknaden, finns det tre dieseldrivna snurror att välja på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dieselmotorer har av tradition setts som tunga och klumpiga, men samtidigt oslagbart driftsäkra och pålitliga.

Det har gjorts några försök med dieseldrivna utombordare genom åren, men har aldrig riktigt slagit igenom just på grund av deras storlek, tyngd och ljudnivå.

Men nu när både Cox och Oxe har visat att det absolut går att bygga snurror för dieseldrift, har en dörr öppnats för flera spelare på marknaden.

Är det nu dags för dieselsnurran att erövra marknaden?
Är det engelska Caudwell som kommer öppna dörren ordentligt för diesel som drivmedel för utombordare. (Foto: Caudwell)

Senaste spelaren på denna marknad är engelska Caudwell. En tillverkare som försökte slå sig in på båtmotormarknaden 2009 med ett egenutvecklat drev som monterades på en 45-graders akterspegel – lite efter samma koncept som Crescent redan försökte med på 1960-talet.

Idén höll inte

Det blev ingen succé. Motorerna byggde på bilmotorer och tålde inte den krävande marina miljön. Och drevet krävde specialdesignade akterspeglar.

Men tar Coudwell nya tag. Men en smidig 300 hästars 3.0-liters V6 turbodiesel från italienska VM Motori som utgångspunkt, har Caudwell nu konstruerat en ny utombordare.

ANNONS
Att montera in en tvåväxlad låda i drevet är nydanande och intressant.
Med 60-graders lutning driver motorhuset propelleraxeln via en tvåväxlad låda. (Bild: Caudwell)

Stuket på motorn kan kallas lite lätt knästående. Motorblocket sitter monterad med 60 graders lutning och driver sedan propelleraxeln via en två-växlad låda från ZF. Ett spännande och nydanande grepp i utombordsvärlden.

ANNONS

Senaste nytt

Oslagbart vridmoment

Den stora fördelen med dieseltekniken är självklart vridmomentet. Caudwell själva hävdar ett deras nya maskin levererar dubbelt så mycket vridmoment vid 2200 varv som motsvarande bensinmotor.

Detta ger främst en bättre bränsleekonomi – enligt dem själva hela 30 procent bättre siffror än motsvarande bensinmotor.

När och om vi får se Caudwell på den svenska marknaden är osäkert. Men klart är att det är ett spännande inlägg i dagens båtmotorvärld.

Läs mer om elutombordaren som kan bli en konkurrent till Caudwells dieselmotor här. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS