Dagens PS

Kanalen torkar ut - fartygen fast på andra sidan

Fartyg fast på grund av viktiga kanalen som torkar ut
Containrarna som fraktas från västra till östra kusten av de amerikanska kontinenterna kan köra fast på grund av de stora problemen. Foto: AP/ Arnulfo Franco via TT
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 22 juni 2023Publicerad: 22 juni 2023

Panamakanalen har drabbats av torka och kommer nu hindra genomfarten för de största fartygen som nyttjar kanalen. De får antingen bli kvar på andra sidan kanalen eller resa den långa vägen runt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pananamkanalen lider av lägre vattennivåer på grund av torka. Nu tvingas kanalmyndigheten att utöka restriktionerna för de största fartygen som korsar kanalen, skriver Reuters.

Åtgärden följer på en rad tidigare djupbegränsningar för den 80 kilometer långa kanalen.
Problemen uppkom i början av året på grunden av en torka som myndigheterna hoppats skulle ha lättat nu.

Global betydelse

Panamakanalen, vars fartygstrafik står för cirka 3,5 procent av den globala handeln, får nya restriktioner som begränsar djupgränsen för containerfartygen till 13,3 meter (43,5 fot) vilket innebär att de behöver minska sin last för att kunna passera.

Fartygstrafiken, inklusive containerfartyg och oljetankers, som använder kanalen mellan Atlanten och Stilla havet står för cirka 3,5 % av den globala handeln.

De nya restriktionerna, som kommer att träda i kraft på söndag, begränsar neo-Panamax containerfartyg till en djupgräns på 43,5 fot (13,3 meter), vilket innebär att de antingen måste bära mindre last eller tappa vikt för att flyta högre.

Nya regler i juli

Det flaggas dessutom för nya, strängare regler 9 juli och ytterligare en gränsdragning 19 juli.
Innehållet i den senare beror på hur mycket regn som kommer in i det omgivande sjösystemet innan dess, förklarar hamnadministratören Ricuarte Vasquez.

Han kallar den nuvarande torkan ”oroande” men hävdar att flödet av fartyg genom kanalen fortsatt vara på förväntad nivå.
Trots det säger han att man kan se en påverkan på sikt utifrån nederbörsslägret och högre ruttkostnader på grund av de nya djupgränserna.

ANNONS

Läs mer om fartyg:

Sveriges största byggorder någonsin: Göta kanal

Militära tonläget hårdnar mellan USA och Kina

Norska superfartyget – för jätterika turister

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS