Förtroendekrisen för banksektorn är djup, visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, och som refereras av Svenska Dagbladet.
Storbanker får uselt betyg
Mest läst i kategorin
Missnöjet över storbankerna är i dag lika omfattande som i mitten av 1990-talet när Sverige hukade under en fastighetskris.
En av orsakerna är avståndet mellan kund och bank, det gapet har ökat med mobil- och datorteknikens framfart och sänker den personliga servicen servicen, vilket gör bankerna mer sårbara för negativ medial publicitet, skriver Svenska Dagbladet.
“Vi har aldrig stått så nära bankerna funktionsmässigt som i dag. Men samtidigt har vi aldrig stått så långt från banken relationsmässigt. Det gapet driver på förtroendekrisen”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till tidningen.
I kundbetyget rasar alltså både Nordea och Swedbank, som både varit föremål för turbulens med skandaler. Dessa två banker hamnar på jumboplaceringar på listan över kundnöjdhet medan Länsförsäkringar Bank är i topp följt av tvåan Sparbankerna.
SKI:s undersökning baseras på telefonintervjuer med 7.933 personer under augusti och september i år.
LÄS ARTIKELN: “Kunderna missnöjda – Nordea och Swedbank får bottenbetyg” ›
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – ökar trivseln på arbetsplatsen
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många, bland annat kan trivseln bland medarbetare öka. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss idag! Stora kontor för stora företag | CONVENDUM
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Byt till Fortnox för en bokföring uppdaterad i realtid, som gör företagslivet smartare.