ANNONS
ANNONS

Historiens 20 bästa virala kampanjer

Blair-Witch-Project.jpg

Reklamfolk har i alla tider sökt nya sätt att marknadsföra och kommunicera produkter och tjänster till sina kunder. Viral marknadsföring – alltså reklam som skapas för att kunderna själva ska sprida erbjudandet budskapet eller varumärket vidare – har på senare år slagit igenom ordentligt med hjälp av internet.

Ett aktuellt exempel på det är den amerikanska schampoo-tillverkaren Old Spices senaste kampanj som blivit en megasuccé på Youtube. Men förutom att få en enorm spridning av reklamfilmerna valde byrån Wieden + Kennedy att låta filmernas huvudperson, Isaiah Mustafa, göra en hel uppsjö av videosvar till sina fans på bland annat Twitter och Facebook.

Till och med kändisar som Ashton Kutcher, Ryan Seacrest och Perez Hilton har fått sina frågor besvarade.

ANNONS
ANNONS

Old Spice var först, men det här är inte sista gången vi kommer att se företag interagera med sina kunder via virala kampanjer i realtid, konstaterar amerikanska Forbes Magazine.

Tidningen har satt ihop en jury bestående av New York-baserade 360i:s David Berkowitz, sociala marknadsföringsbyrån Mr.Youths Brandon Evans samt Michael Lebowitz som arbetar på den digitala byrån Big Spaceships. Tillsammans har de korat historiens 20 bästa och mest framgångsrika virala kampanjerna genom tiderna där bland andra två svenska finns med.

Kolla in historiens 20 bästa virala kampanjer i bildspelet till höger►

ANNONS
In this article

ANNONS

ANNONS