ANNONS

DI släpper bensinbomb: Så HÖG är mackens marginal

bensin.jpg

Priskrig mellan bensinbolagen är ett minne blott.

Enligt DI har bolagen i branschen har ökat sina marginaler med 62,3 procent – de senaste två åren.

I januari i år stoppade bensinmackarna i snitt 1,12 kronor per liter bensin i egen ficka, enligt siffror från Svenska petroleuminstitutet. År 2010 var motsvarande siffra 0,93 kronor per liter och för två år sedan 0,69 kronor per liter.  

ANNONS

Och trenden ser ut att fortsätta. I början av mars i år var marginalen enligt tidningen uppe i 1,21 kronor per liter.

Peter Tiberg, marknadschef på OKQ8 skyller på marginalerna tidigare ar alldeles för låga, vilket enligt honom inte är hållbart i längden.

”Nu börjar vi närma oss mer rimliga marginalnivåer om vi ska ha en livskraftig näring med bensinmackar i hela vårt avlånga land”, säger han till DI.

Men årsredovisningarna från 2009 visar att såväl OKQ8 som Statoil i Sverige gick med vinst. OKQ8 redovisade en vinst efter skatt på 382,8 miljoner kronor och Statoil en vinst på 1,1 miljarder.

Bensinförsäljningen i Sverige har minskat med 700 miljoner liter till 4,5 miljarder liter mellan 2007 och 2010. Under samma period har bolagens intäkter ökat med över en halv miljard. 

De höjda marginalerna väntas enligt DI snarare bättra på jättarnas resultaträkning ytterligare.

”Den kraftigt höjda bruttomarginalen väger mer än väl upp den minskade bensinförsäljningen som beror på bensinsnålare bilar”, skriver tidningen.

Sveriges ledande motorjournalist, DI:s Håkan Matson, reagerar mycket starkt på uppgifter om bensinjättarnas ökade marginaler. Enligt honom är konsumenterna i desperat behov av en lågprisutmanare.

”Efter att bolag efter bolag har köpts upp av en konkurrent har vi fått en situation på den svenska drivmedelsmarknaden att två bolag står för hälften av bensinförsäljningen – medan fyra bolag har 96 procent av dieselförsäljningen”, skriver han i en kommentar.

Lågprisutmanare i branschen, som Lidl i dagligvaruhandeln, lyser med sin frånvaro.

”Istället har bensinjättarna ägnat sig åt att skapa ett oligopol på den svenska drivmedelsmarknaden, som är värd ca 150 miljarder kronor om året”, skriver Håkan Matson i Dagens Industri.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS