Dagens PS

Petersen Automotive Museum – ett måste för bilfantaster

Petersen Automotive Musuem framifrån
Det är inte bara insidan som är spektakulär, utan även utsidan. (Foto: Petersen Automotive Museum)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 06 sep. 2022Publicerad: 05 sep. 2022

För oss motorfantaster kryllar det lyckligtvis av bilmuseum världen över. Vi har besökt ett av de mest kända – Petersen Automotive Museum som ligger i Los Angeles, Kalifornien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det som utmärker Petersen Automotive Museum är deras förmåga att ha bilar i sin egen samling som hade fått Sultanen av Brunei på fall samtidigt som de lyckas låna in bilar till diverse utställningar som har lika mycket historisk och popkulturell signifikans som pyramiderna.

När vi besökte museet i mitten av augusti hade de fyra huvudutställningar – ”James Bonds fordon”, ”Bilar från filmer och tv”, ”Hyperbilar: lockelsen med det extrema” och ”Andy Warhol: Bilar”. Vad varje utställning innehöll säger sig självt.

Utöver huvudutställningarna hade de även en utställning med bilarna från tv-spelet Forza Horison 5, en utställning om att bygga en elektrisk framtid, en om McLarens F1-bilar en om att Ford Deuce fyller 90,  och en om elbilar från förr och nu.

Detroit Electric

En Detroit Electric Model 61 Brougham från 1915. (Foto: Marcus Berggren)

Den absoluta höjdpunkten är dock det som kallas för The Vault. På källarplan finns ett valv som innehåller bland det mest spektakulära som bilindustrin någonsin lyckats skapa. Mer om det kan du läsa om här.

Cars of Film and Television

Den första utställningen man möts av är den innehållandes bilar från film och tv. En av höjdpunkterna var onekligen den DeLorean DMC-12 från 1981 som användes i Tillbaka till Framtiden-trilogin.

Delorean Tillbaka till Framtiden

En av filmvärldens mest kända bilar: den Delorean som var med i trilogin Tillbaka till Framtiden. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Bilen var inlånad från Universal Studios i Hollywood. Den är troligtvis en av filmvärldens mest ikoniska bilar.

På plats fanns även den Cadillac Miller-Metero Sentinel från 1959 som användes i Ghostbusters, den så kallade Ectomobilen.

Cadillac Ghosbusters

Längst till höger är den Cadillac som var med i Ghostbusters. (Foto: Marcus Berggren)

Även den Batmobile från 1989 som användes i Tim Burtons Batman-film, den Lexus LC som användes i Black Panther, flertalet fordon från Men in Black och den Ford Gran Torino från 1976 som var med i Starsky and Hutch, tv-serien och alltså inte filmen.

Bond in Motion: Official Collection of Original James Bond Vehicles

Utställningen i fråga är den största av sitt slag i USA. Den firar att James Bond-filmerna fyller 60 år – första filmen

Dr. No lanserades 1962. Bilarna i fråga är som sagt original-bilarna som användes i filmerna och inte några replikor.

På plats fanns den ikoniska Aston Martin DB5 från 1964 som användes i GoldenEye, Tomorrow Never Dies, Skyfall, Spectre och No Time To Die.

ANNONS

Den Aston Martin V12 Vanquish som användes i filmen från samma år Die Another Day fanns också att beskåda samt den Lotus Esprit S1-ubåten som användes i The Spy Who Loved Me från 1977.

Aston Martin DB5

Aston Martin DB5 i egen hög, öh, bil. (Foto: Marcus Berggren)

Aston Martin V12 Vanquish

Aston Martin V12 Vanquish – ej i orginalutförande. (Foto: Petersen Automotive Museum)

Lotus James Bond

En Lotus Esprit u-båt. (Foto: Petersen Automotive Museum)

AM V8

En Aston Martin V8 med skidor. (Foto: Marcus Berggren)

Hypercars: The Allure of the Extreme

Begreppet superbil är vida känt och myntades av antingen den berömda måsvinge-Mercan – 1955-års Mercedes-Benz 300 SL – eller Lamborghini Miura beroende på vem man frågar.

2005 räckte emellertid inte de begreppet till i samband med lanseringen av Bugatti Veyron föddes en ny kategori: hyperbilen.

ANNONS

Vad exakt som kännetecknar en hyperbil är egentligen inte konkretiserat men en herrans massa prestanda, exklusivitet och en prislapp som heter duga är oftast kännetecknande.

Några exempel på hyperbilar vi har rattat är Bugatti Chiron och Pininfarina Battista.

Utställningen på Petersen Automotive Musem innehåller den mytomspunna Devel Sixteen som inte ser riktigt klok ut.

Den skryter om 5 000 hästkrafter, något som ännu inte bekräftats. Man kan kalla det hela för en form av vaporware men det finns åtminstone en prototyp, vilket bilen på plats alltså var.

Devel Sixteen Petersen

Devel Sixteen skryter med 5 000 hästkrafter. (Foto: Petersen Automotive Museum)

Det fanns även en Lamborghini Centenario, en bil som är begränsad till 40 enheter – 20 i coupé-utförande och 20 i roadster-utförande.

Centenario Petersen

1 av 20 Centenario i coupé-utförande. (Foto: Petersen Automotive Museum)

Det fanns emellertid inte bara fossilt ögongodis utan det visades även upp en Nio EP9, den bil som slog rekordet för produktionsbilar runt Nürburgring med en tid på 6 minuter och 45,9 sekunder.

ANNONS

Totalt pumpar den ut 1 360 hästkrafter och har en räckvidd på 427 kilometer.

Nio EP9 Petersen

Nio EP9 har 1 360 hästkrafter. (Foto: Marcus Berggren)

Rekordet har sedan dess slagits av en Porsche 911 GT2 RS Manthey-Racing.

Utöver det fanns en Bugatti Veyron, en Koenigsegg Regera, en Saleen S7, en McLaren Speedtail, och en Hennessey Venom F5.

Bugatti Veyron Petersen

Världens första hyperbil – Bugatti Veyron. (Foto: Marcus Berggren)

Regera i Petersen

Vår svenska stolthet: Koenigsegg Regera. (Foto: Marcus Berggren)

Saleen S7 Petersen

Saleen S7 har en 7 liters V8 på 550 hästkrafter. (Foto: Petersen Automotive Museum)

McLaren Speedtail

McLaren Speedtail har en toppfart på 403 knyck. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Väl värt ett besök

Petersen Automotive Museum är tveklöst värt ett besök, i alla fall om du har vägarna förbi Los Angeles.

Utställningarna är imponerande och att faktiskt få se några av motorhistoriens mest signifikanta bilar – både rent popkulturellt och historiskt – är en fantastisk möjlighet.

Höjdpunkten är The Vault  som erbjuder en spektakulär möjlighet att få beskåda helt otroliga bilar.

Det är inte särskilt svårt att tillbringa flera timmar på att okulärbesiktiga bilarna på nära håll och bara själva valvet gör besöket värt det.

Personalen på plats är dessutom som vandrande uppslagsverk och kan precis allting om samtliga bilar vilket adderar en dimension till upplevelsen.

Man skulle lika gärna kunna skippa resten av utställningarna såvida ingen av dem tilltalar en av andra skäl än bara bilarna.

Vi har frekventerat en rad bilmuseum och Petersen Automotive Museum är sannerligen ett av de bättre.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS