Dagens PS

Hotande handelskrig ska stoppa Kinabilar i Europa

Nio ET7 på vägen
150 kWh-batteriet ska ge en räckvidd på upp till 100 mil i Nio ET7. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 21 apr. 2023

Nio rum Ett handelskrig är att vänta när kinesiska biltillverkare börjar dra i väg. Det påstår William Li, grundare av kinesiska Nio i en intervju under Shanghai-mässan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att tillverka bilar i Kina är bra mycket billigare än i Europa. Tesla har rapporterat att tillverkningskostnaden i Kina är 20 procent lägre i Kina än i Europa och USA.

Det rapporterar Automotive News Europe.

Nio menar på att förutsättningarna är olika

Att Kina är billigare att tillverka bilar i är bestämt gynnsamt för kinesiska aktörer då de ger märkena en rejäl konkurrensfördel.

Om man jämför priset på bilar i Kina kontra exempelvis Sverige märker man att det är enorma skillnader.

Trots den ovannämnda konkurrensfördelen verkar inte kinesiska tillverkare anammat lågpristänket genomgående.

Många kinesiska bilar är högre prissatta än sina västerländska konkurrenter. Ett praktexempel är Nio som vill ta sig an Audi, BMW, och Mercedes.

ANNONS

Senaste nytt

Inte samma segment längre

ANNONS

William Li, Nios grundare, menar på att Teslas kapade priser innebär att Nio och Tesla inte längre är konkurrenter sett till pris.

I Sverige kostar exempelvis Tesla Model 3-konkurrenten Nio ET5 ungefär 65 000 kronor mer än Teslan.

Handelskrig att vänta

Det har redan förts diskussioner om att begränsa intåget av kinesiska bilar på den europeiska marknaden, och många europeiska länder värnar om sin inhemska bilindustri.

William Li säger att man måste respektera att länder vill skydda sin bilindustri, även om ett protektionistiskt tänk inte gynnar utvecklingen.

Utöver Nio har även BYD och Xpeng siktet inställt på Europa.

De konkurrerar emellertid inte på pris i den utsträckning som det skulle behövas.

Med hänsyn till att bilarna är billigare att producera finns det dock mer utrymme för prissänkningar även på den europeiska marknaden.

ANNONS

Inte sugna på ett priskrig

Nio vill dock inte ge sig in i ett priskrig – dels skadar det märkets marginaler, dels påverkar det andrahandsmarknaden negativt.

Fortsättningsvis kan rejäla prissänkningar göra kunder upprörda, något Tesla fått erfara.

I takt med att Kina växlar upp kan det minst sagt bli kylig stämning i bilbranschen framöver.

Läs även: Ett år senare – Nio ska redan uppdatera ET7
Läs även:
Nios 1 000 km-batteri kostar lika mycket som en Tesla

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS