Dagens PS

Luvly: Bilen som plattar till grannen

Luvly
Bag-in-box har vi hört talas om. Nu kommer bil-in-box. (Foto: Luvly)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 okt. 2023Publicerad: 10 okt. 2023

Bilvärldens Ikea? Kanske det. Det är i alla fall parallellen som världen drar när en ny innovation i gammalt format ska erövra marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bag-in-box har vi hört talas om, en innovation som redan 1967 användes av den australiske vinproducenten Tom Angove – men som Systembolaget sade tvärt nej till och hamnade i EU-domstolen för under 1995.

Nu kommer bil-in-box.

I ett land med Ikeas stolta traditioner av platta paket, får vi hoppas att reaktionen inte blir att slå bakut som Systembolaget gjorde.

Det handlar om Luvly, som har som idé att sälja monteringsfärdiga lätta elbilar, levererade i platta paket.

”Likt en Ikea-byggsats”, konstaterade Dagens PS när vi skrev om Luvlys koncept i maj. Samma parallell drar nu CNN om den nya bil som ska finnas i prisklasser från 10 000 euro och uppåt.

”Inte det du tror”

”Ett svenskt företag tillverkar platta bilar – men inte det företag du tror”, lyder rubriken hos CNN som beskriver Luvlys första modell som ”boxig (där kom det igen, vår anm.) men elegant” och med ”den modern-klassiska estetiken” som ”förkroppsligar skandinavisk minimalism”.

”Den skulle inte se malplacerad ut i en Ikea-utställning och det av fler än en anledning”, konstaterar CNN vidare och tillägger att:

ANNONS

”Det beror på att den är designad för att levereras i platta paket till sin mottagare”.

luvly
”Likt en Ikea-byggsats”, konstaterade Dagens PS när vi skrev om Luvlys koncept tidigare i år. (Foto: Luvly)
ANNONS

Senaste nytt

Mer överkomliga

Luvly hoppas att dess innovation ska göra hållbara transporter mer överkomliga, säger Håkan Lutz, Luvlys vd och medgrundare.

“För att lätta fordon ska kunna konkurrera med bilar, och förhoppningsvis utkonkurrera bilar, måste de vara säkra. Folk kommer inte att acceptera att man byter från att köra en SUV till att köra vad som egentligen är en skoter med skal”, säger Lutz.

Därför har Luvly tagit inspiration från Formel 1 när det gäller att bygga lätt men starkt, exempelvis för chassit.

Krocktestar gör man inte, men däremot datorsimuleringar, säger Lutz.

”Det är inte billigt att använda datorer, men det är mycket billigare än att krascha riktiga saker”, säger han.

ANNONS

Där går gränsen?

Därmed är det väl bara att önska Luvly lycka till med sina ultralätta fordon som nu ska ut på vägarna, när de packats upp ur de platta paketen.

Samt möjligen addera en förhoppning att parallellen till Ikea inte går så långt som till möbeljättens gamla slogan, apropå monteringsvåndor:

”Vi packar. Du skruvar och muttrar”.

Relaterad läsning:

Svenska elbilen som kostar 100 000 kronor – Dagens PS

Hajpad svensk elbil tar världen med storm – Dagens PS


ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS