Dagens PS

Koenigsegg klår elbilen Rimac: Tar hem världsrekord

Koenigsegg
Koenigsegg Regera började tillverkas 2016, men står sig än idag. (Foto: Koenigsegg)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 19 juni 2023Publicerad: 19 juni 2023

Koenigsegg Regera fick sitt accelerationsrekord från 0 till 400 till 0 km/h norpat av Rimac för en månad sedan. Nu har det svenska hyperbilsmärket dock återigen blivit herre på täppan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i förra månaden som kroatiska Rimac Nevera satte ett nytt världsrekord i att accelerera från 0 till 400 km/h till 0 igen.

Nevera lyckades göra det på 29,94 sekunder, ungefär lika snabbt som en Tata Nano tar sig från stillastående till 100 km/h.

Rimac Nevera

Rimac Nevera var ny herre på accelerationstäppan – till Koenigsegg kom tillbaka. (Foto: Rimac)

Koenigsegg tar tillbaka kronan

Det tidigare rekordet sattes 2019 med Koenigsegg Regera som gjorde det på 31,49 sekunder.

Nu har alltså Koenigsegg dammat av Regera – som nu har åtta år på nacken – och tagit tillbaka kronan än en gång.

Det nya rekordet lyder 28,81 sekunder och visar hur exceptionellt kompetent Regera är.

Koenigsegg använde sig av Örebro flygplats för att visa Rimac var skåpet ska stå.

ANNONS
Koenigsegg

Det nya rekordet sattes på Örebro flygplats. (Foto: Koenigsegg)

ANNONS

Senaste nytt

Fruktansvärt imponerande

Rimac Nevera stoltserar med fyra elmotorer som tillsammans producerar 1 914 hästkrafter och 2 340 newtonmeter, något som – föga förvånande – gör den ruskigt accelerationssnabb.

Regera får i stället nöja sig med en 5-liters V8 och en elmotor som tillsammans pumpar ut 1 822 hästkrafter.

Christian von Koenigsegg berättar att ”detta specifika rekord betyder mycket för Koenigsegg, då det är ett rekord som omfattar alla aspekter av extrem prestanda”.

Christian menar även på att det nya rekordet visar hur långt före sin tid Regera de facto var och är.

Koenigsegg Regera

Den sista Regeran tillverkades under förra året. (Foto: Koenigsegg)

Spännande framtid

ANNONS

Koenigsegg menar på att nya Jesko är snabbare än Regera, vilket i sin tur innebär att den nya modellen kan slå rekordet än en gång.

Fortsättningsvis kan Rimac vilja ha revansch, för att inte tala om Pininfarina.

Oavsett vad är det en svensk tillverkare som numera har rekordet för 0 till 400 till 0 km/h – igen.

Läs även: Elektriska Rimac Nevera krossar 23 världsrekord i fart
Läs även:
 Elektriska Pininfarina Battista krossar Bugattis rekord
Läs även: Snabbare än en F1-bil – Pininfarina Battista provkörd

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS