Dagens PS

Kina tar täten i bilindustrin – tack vare Ryssland

kinesiska bilmarknaden kina ryssland
Allt fler kinesiska bilar har börjat göra intåg på svenska marknaden. (Foto: Collage/Wikipedia/AP)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 aug. 2023Publicerad: 09 aug. 2023

Kinas bilindustri gynnas enormt av Ryssland och dess konsumenter. Nu har det gått så långt att de har passerat Japan i termer av exporterade bilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det innebär att Kina har sålt fler bilar utomlands än något annat land under årets första kvartal, mycket tack vare att kineserna är fortsatt verksamma i Ryssland.

Det rapporterar Automotive News.

Kina Ryssland
Kineserna vill inte längre ha västerländska bilar. (Foto: AP)

Ryssland trånar efter bilar

Utbudet av bilar i Ryssland har minskat drastiskt sedan landet invaderade Ukraina.

Kineserna tog tillfället i akt och säljer nu bilar i drivor på den ryska marknaden.

I sin tur kan kunder endast välja mellan inhemska fordon och kinesiska – om de inte råkar ha väldigt djupa fickor (länk).

ANNONS

Senaste nytt

Rejält uppsving

ANNONS

Det innebär att kineserna under årets tre första månader lyckades leverera 112 000 bilar till Ryssland.

Det är samma antal som de levererade under hela förra året till ryska köpare.

Anledningen är att ryska köpare helt enkelt inte har något val, då västerländska aktörer dragit sig ur marknaden.

Kina Ryssland
Nya bilar för export på ett varv i Yantai Shandong-provinsen i Kina i juli i år. I år har Kinas export minskat, men bland de exportvaror som ökade under årets första sju månader var bilar. (Foto: TT)

Gynnar Kinas bilindustri

Totalt exporterade Kina 1,07 miljoner bilar under årets första kvartal.  Det innebär att kineserna har kört om japanerna.

Med det sagt går kineserna inte lika starkt i övriga världen som i Ryssland.

Under hela förra året såldes det 900 000 kinesiska bilar i Europa och USA. Till 2026 väntas den siffran öka med 67 procent när större kinesiska aktörer – som exempelvis BYD – gasar på ordentligt.

ANNONS

På hemmaplan går emellertid kinesiska märken som tåget och kineser väldigt i allt högre utsträckning hellre att köra inhemskt än utländska, något som var otänkbart bara några år sedan.

Läs även: Så stöttar ditt köp av kinesiska bil Ryssland

Läs även: Ryssland bygger världens mest föråldrade bilar

Läs även: Rysslands ekonomi kollapsar – bilindustrin är beviset

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS