Dagens PS

Förvirring och desinformation hotar elbilarna

elbilar
Elbilar är dyrare och förlorar snabbare sitt värde än vanliga bilar. Brittisk rapport föreslår därför subventioner. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 06 feb. 2024Publicerad: 06 feb. 2024

Brittiska regeringen riskerar att bomma utsläppsmålen. Nu pekas Rishi Sunaks administration och pekas ut som ansvarig för den förvirring som råder bland bilister.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Britterna tycks vara lagom förvirrade kring vad som faktiskt gäller kring Storbritanniens övergång till elbilar.

Förvirringen är så pass utbredd att den rent av hotar landets chanser att klara av utsläppsmålen, skriver Autocar.

Läs mer: Drog nytta av marknaden: Nu stäms han Dagens PS

Här råder störst förvirring

Brittiska miljö- och klimatkommitténs senaste rapport har identifierat en rad nyckelområden där det råder stor förvirring bland bilisterna.

Många tror att det kommer bli förbjudet att äga en bensin- eller dieselbil om tio år, vilket är fel. Däremot kommer försäljningen av sådana bilar att förbjudas år 2035.

Förvirring kring elbilarnas livscykel och återvinning, samt hur riskerna för bilisters hälsa och säkerhet faktiskt ser ut är andra områden som pekas ut i rapporten.

Läs mer: Priskriget biter Musk i baken – storbolag hoppar av Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Pressen pekas ut

Kommittén pekar även ut den brittiska pressen som ansvarig för spridningen av desinformation och vilseledande uppgifter kring elbilar.

“Nästan varje dag kan man läsa en anti-EV-historia i tidningarna. Nästan alla är baserade på missuppfattningar och osanningar”, säger Richard Bruce, chef på brittiska transportdepartementet.

Det är inte bara brittisk media som får sig en känga i rapporten.

Läs mer: Lyxbilstillverkaren möblerar om Dagens PS

Premiärministerns misstag

Även Storbritanniens regering kritiseras för att ge motstridiga signaler.

Förbudet mot nya bensin- och dieselbilar skulle från början ha börjat gälla år 2030.

ANNONS

Premiärminister Rishi Sunak sköt sedan upp det med fem år, vilket enligt rapporten gav allmänheten intrycket att det är svårt att nå utsläppsmålen.

Trots den längre tidsfristen kvarstår målen som kräver att tillverkarna snabbt ökar försäljningen av elbilar från, skriver The Telegraph.

Rapportens förslag

Den sortens inkonsekventa kommunikation riskerar att skada bilindustrin, menar tillverkaren Ford.

Ju längre konsumenterna avvaktar med att byta till elbil, desto sämre blir chanserna att nå nettonollutsläpp.

Industrin menar också att Sunak har förvärrat en redan tuff situation genom att ta bort flera subventioner för elbilsförare.

Rapporten föreslår att regeringen återinför dessa, samt snabbar upp utrullningen av laddningsstationer över hela Storbritannien.

Från boom till bakslag: Tyskland överger elbilar

Målet sattes högt och ambitiöst. Nu skrotar Tyskland målet för elbilsmarknaden. Här är orsakerna till att elbilarna krisar.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS