Dagens PS

Flexibla drivlinan som snabbt skapar vätgasbilar

Vätgasbilar drivlina
Brittiska Viritech vill att utrullningen av vätgasbilar går betydligt snabbare. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 13 mars 2024Publicerad: 13 mars 2024

Vätgasbilar befinner sig fortfarande i sin linda. Det vill brittiska Viritech nu ändra på. Bolaget släpper sin drivlina som ska förvandla fordon till vätgasbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bildjungeln har sällan varit snårigare än den är just nu.

Svårt att välja bil

Elbil, eller kanske en hybrid? Eller varför inte hålla fast vid bensin- och diesel. Vätgas har varit på många tillverkares läppar ett bra tag nu, och bolagen experimenterar allt mer med tekniken.

Ett exempel är Honda som har släppt världens första laddhybrid som går på vätgas – genom sin nya CR-V eFCEV.

Honda hybrid
I sin nya Honda CR-V eFCEV har biltillverkaren skapat världens första vätgasdrivna laddhybrid. (Foto: Honda)
ANNONS

Senaste nytt

Vill se ny vätgastrend

Samtidigt som elbilstrenden har bromsat in finns det viktiga andelar att plocka på bilmarknaden. Det är här brittiska Viritech, ett cleantech-bolag som utvecklar lösningar för vätgasdrivlinor, hoppas kunna slå sig fram med sin nya flexibla drivlina.

Paketet går under namnet VPT60N och är enligt bolaget perfekt för den som vill sätta in bränsleceller i sin bil, lastbil eller entreprenadmaskin.

ANNONS

Än så länge är drivlinan på prototypstadiet men Viritech ser framför sig att paketet har en räckvidd på 80 mil för vätgasbilar.

Viritech
Viritechs bränslecellsdrivlina består bland annat av en elmotor och vätgastankar. (Foto: Viritech)

“Vi är glada över att kunna erbjuda tillverkare och underleverantören en hållbar och tillgänglig integrerad bränslecellsdrivlina som innebär att fordonstillverkare kan accelerera sin utrullning av FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) både på- och vid sidan av vägen”, säger Timoty Lyons, vd på Viritech i ett pressmeddelande.

En standarddesign

Tanken bakom drivlinan är att det ska finnas en standarddesign som ska minska ledtider och utvecklingskonstnader, och där både batteri- och tanksystem sedan kan skräddarsys efter behov.

Viritechs nya drivlina har bland annat en 60 kW bränslecell med DC/DC-omväxlare och ett 16 kWh batteripack på 400 V.

Läs även:

BMW stänger inte dörren för vätgas – Dagens PS

ANNONS

Vätgas – framtidens båtbränsle? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS