Dagens PS

Fart vs säkerhet – så farlig är accelerationshysterin

Acceleration eller säkerhet?
Hur fort din nya bil kan göra 0-100 km/h är egentligen mest mumbo-jumbo. Desto viktigare är det att veta hur fort du kan accelerera upp till motorvägsfart från 60 km/h. Här är vissa bilar rena trafikfaran. (Bild: WikiCommons/David Dixon)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 25 mars 2024Publicerad: 25 mars 2024

Elbilstillverkarna har tagit acceleration som ett av de främsta slagträden mot konkurrenterna. Men är det verkligen en viktig faktor?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Du kanske har följt kampen mellan Porsche och Tesla om vem som äger accelerationsmarknaden upp till 100 km/h?

Kul kamp för media och kul kamp för teknikerna. Men spelar det egentligen någon roll?

Den tyska motororganisationen ADAC har tittat närmare på elbilstillverkarnas marknadsföring och de data som levereras ut till kund.

Slutsatsen är att mycket av det som skrivs i media och press, egentligen är ganska ointressant i verkligheten.

Porsche Taycan är en raket vid rödljusen.
Porsche Taycan är en raket upp till 100 från 0. Men spelar det egentligen någon roll i verkligheten? (Foto: Porsche)

Enligt ADAC är det helt andra värden som borde mätas och presenteras för att värdera bilen i förhållande till verklighetens trafiksituation.

Accelerationen 0-100 borde istället ersättas av 60-100.

I det spannet finns många av vardagens situationer där du som förare verkligen kan ha nytta av extra pulver under pedalen.

ANNONS

Motorvägspåfarter spelar roll

En av de viktigaste vardagssituationer med acceleration är påfarter till motorvägar där du i snitt har cirka 250 meter på dig för att komma upp i en motorvägsanpassad hastighet.

För att du smidigt och fint ska kunna smyga in i trafikrytmen på motorvägen måste du klara av att accelerera från 60 km/h till 100 på omkring sju sekunder.

Då räcker motorvägspåfarten till för din entré in på motorvägen.

Är bilen långsammare än så, blir det omöjligt för dig att trafiksäkert kunna accelerera dig in på banan.

Dacia Spring har en usel acceleration
Dacia Spring må vara bland det billigaste du kan hitta på nybilsmarknaden i dag, men det är på trafiksäkerhetens konto priset kan hållas ned. (Foto: Dacia)

Billighetsbilen Dacia Spring är ett lysande exempel på bil som inte passar in i situationen.

För att trycka sig upp till 100 km/h kräver den hela 330 meter – alltså 80 meter mer än vad en påfart tillåter.

ANNONS

Trafiksituationen kring en sådan bil kan ju bli lite lätt ansträngd.

ANNONS

Senaste nytt

Snabba överallt

Enklare blir det självklart för de bilar som även levererar bra siffror på 0-100.

Tesla Model S gasar upp från 60-100 på 36,4 meter, vilket kanske till och med är så snabbt att det kan vara svårt att hantera.

Inför nästa bilköp, kan det därför vara klokt att läsa in dig på vad bilen har för siffror anpassade till verkligheten. Strunta i tillvekarnas mumbo-jumbo och hängselspännar-siffror och titta istället på det som spelar roll.

Då gör du ett mycket bättre bilköp.

Läs gärna också om hur elbilsmarknaden spås en knepig framtid. Samt hur den svenske vd:n på Mercedes inte ser något slut på diesel- och bensinbilar, såsom utvecklingen nu ter sig.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS