Dagens PS

Dyrt med suv? Här drar man åt tumskruvarna

suv suvar parkera
Att föra fram tunga fordon som suvar i storstäder har sitt pris när du ska parkera. På bilden hybridversionen av RAV4.(Foto: Toyota Motor/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 11 mars 2024Publicerad: 11 mars 2024

Stor bil, stora problem? Inte nödvändigtvis. Dyrare att parkera blir det icke desto mindre. I synnerhet om du rattar en suv och befinner dig i ljusets stad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rör sig om suvar och Paris.

I den franska huvudstaden har man efter en folkomröstning nämligen beslutat att höja parkeringsavgifterna för stora suvar, i förhoppning om att minska utsläppen.

Det innebär att suvar nu faller under en specifik taxa, om din bil väger mer än 1,6 ton och är ett hybrid- eller förbränningsmotorfordon. Detsamma gäller för elektriska suvar med en matchvikt över 2 ton.

Missa inte: Så berättar färgen på din bil vem du är

Ökad försäljning av suvar

I reda pengar landar den höjda avgiften på närmare 18 euro i timmen för en central parkering, och 12 euro om du väljer stadens utkant. Alltså motsvarande 200, respektive 134 kronor.

En rimlig kostnad om du frågar Paris borgmästare, som tror att fler städer kommer att följa parisarnas exempel, rapporterar CNBC.

Ett inte helt orimligt antagande, sett till att försäljningen av stora fordon, som suvar, fortsätter att öka, samtidigt som behovet är stort att stävja utsläppen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Högre säkerhet – större fordon

Skälen till den utveckligen är förstås fler och kan härledas till såväl det uppenbara – storleken – som säkerhetsaspekter.

Detta då en högre fordonssäkerhet och fler krockkuddar ger en större storlek. Det gör dock inga underverk för miljöfrågan.

Särskilt som tyngre bilmodeller tenderar att florera frekvent i storstäder där ytan är begränsad och utsläppen fler.

Ett urbant fenomen som Paris verkligen inte är ensamma om, vare sig inom eller utanför landets gränser.

Att dessa frågor rör upp känslor har Dagens PS tidigare kunnat rapportera, sedan bland andra Tesla och Volkswagen vänt Australiens billobby ryggen. Detta sedan landet, tillsammans med Toyota, motsatt sig grön bränslestandard, eftersom den bland annat hotar de ovan nämnda suvarna.

Tyskland med på tåget

Nu återstår det att se hur många fler länder som hakar på Paris suv- och parkeringsfilosofi.

ANNONS

Sedan tidigare har de franska städerna och Lyon och Grenoble tagit ställning till tunga fordon och gängse parkeringsavgifter.

I Tyskland har staden Tübingen i sin tur infört en sexfaldig ökning av kostnaden för de årliga parkeringstillstånd som rör fordon med en vikt på mer än 1,8 ton och har förbränningsmotorer, skriver CNBC.

Läs även:

Biljättarna vänder billobby ryggen i miljöstrid

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS