Dagens PS

BMW:s unika metod en fördel när elbilar krisar

BMW
Försäljningschef Jochen Goller menar att BMW har två olika kundgrupper: de som vill ha elbilar och de som vill fortsätta köra bensindrivet. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 19 feb. 2024Publicerad: 19 feb. 2024

När en rad biltillverkare satsade på elbilar med hull och hår, såg BMW stora risker med inlåsningseffekter. Fick biltillverkaren rätt?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

2018 låg en snabb elektrifiering av världens bilflotta på allas läppar.

Med en stark tro på diesel- och hybridbilar gick BMW mot strömmen.

Fem år senare har den förväntade elbilsboomen tvärbromsat, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Läs mer: BMW:s nya: Fortfarande bäst i klassen Dagens PS

BMW: Vi tog rätt beslut

Enligt BMW:s försäljningschef Jochen Goller tog man rätt beslut att parallellt med elektrifieringen fortsätta erbjuda fordon med olika drivlinor.

“Ta laddhybrider. De var uträknade av en del men nu ser vi att laddhybrider kommer tillbaka nu”, säger han till Ny Teknik.

Han betonar att BMW behöver en mångsidig strategi eftersom bilar används olika i olika delar av världen.

ANNONS

Läs mer: Bilmodellerna som chockade världen Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Mer flexibel än konkurrenterna

Ett annat ess i rockärmen är att BMW, till skillnad från många konkurrenter, använder sig av en flexibel tillverkningsmetod där olika bilmodeller tillverkas i samma fabrik.

Detta har visat sig vara en fördel, särskilt när det i dag råder brist på halvledare.

“Där andra har separerat sina elbilsarkitekturer i separata fabriker har vi behållit dem i samma”, säger han.

Läs mer: Elbilar krisar – men här gör man succé Dagens PS

“Lärt oss från Kina”

Han spår att elektrifieringen av världens bilflotta kommer att ta längre tid än väntat.

ANNONS

Däremot är digitalisering framtiden, en allt mer populär trend bland yngre bilköpare.

“Vi har lärt oss från Kina, där för övrigt bilköparen i snitt är 20 år yngre än i Europa”, säger Goller.

Från boom till bakslag: Tyskland överger elbilar

Målet sattes högt och ambitiöst. Nu skrotar Tyskland målet för elbilsmarknaden. Här är orsakerna till att elbilarna krisar.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS