Dagens PS

Hövding – cykelhjälmen som slutade palla för trycket

Hövding
Vid en krock blåstes Hövdings cykelhjälm upp sig till en skyddande airbag. Efter flera tester och granskningar stoppades försäljningen av produkten. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 19 feb. 2024Publicerad: 16 feb. 2024

Dess unika design prisades och kallades för “världens säkraste cykelhjälm”. Här är historien om Hövdings uppgång och fall.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Idén till den innovativa cykelhjälmens design kom från två studenter på Lunds universitet.

Målgruppen var hippa, urbana människor som aldrig skulle kunna tänka sig att bära en vanlig hjälp på huvudet.

Men för att sälja produkter som cykelhjälmar i Sverige krävs en CE-märkning.

Läs mer: Ny superhjälm bra för Mips – sämre för Hövding Dagens PS

Älskades och hyllades

Det tog fem år för Hövding att äntligen få det. Succén blev snabbt ett faktum när cykelhjälmarna började säljas 2011.

Produktens design prisades och marknadsfördes till och med som “världens säkraste cykelhjälm”, skriver Svenska Dagbladet.

Sedan fick Konsumentverket upp ögonen för cykelhjälmen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Smäll efter smäll

Tester i Tyskland hade nämligen varnat för att Hövdings airbag inte blåstes upp tillräckligt snabbt för att skydda användarens huvud vid vissa krockar.

Särskilt dåligt gick det vid högre hastigheter, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Resultatet från testerna fick Folksam att ta bort sin “bra val”-märkning.

Även SVT:s Uppdrag Granskning fick upp ögonen för Hövding, där tekniska problem med produktens batteri avslöjades.

Läs mer: Hjälmteknikbolagets nya storaffär – på 80 miljoner – Dagens PS

Köpte tekniken bakom hjälmen

Efter 12 år på marknaden stoppade Konsumentverket i november försäljningen av Hövdings cykelhjälmar, vilket Dagens PS har rapporterat om.

ANNONS

Strax innan jul försattes bolaget i konkurs, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Österrikiska bolaget Isi Group har nu köpt Hövdings teknik. Däremot vill man inte ta i lagret med tång, skriver Svenska Dagbladet.

Första småbilen var en cykel på fyra hjul

Tyska Smart var inte först med små bilar. Redan under 1910-talet dök de första cykelbilarna upp. Små, smidiga…, men ganska så kassa.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS