Dagens PS

Abba-Björn gör AI-avatarer av rockbandet Kiss

Abba
Gene Simmons, Tommy Thayer och Paul Stanley i rockbandet Kiss återuppstår – i digital form. (Foto: Sven Hoppe/AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 05 apr. 2024Publicerad: 05 apr. 2024

Abba-avatarerna blev en sådan hit att Björn Ulvaeus fick blodad tand. Nu har hans bolag Pophouse köpt hårdrocksbandets låtkatalog och varumärke.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“You wanted the best? You got the best!”

Eller ja, “second best” kanske det blir framöver.

Medlemmarna i amerikanska hårdrocksbandet Kiss har nämligen slutat turnera.

Istället gör man som Abba och turnerar framöver i form av AI-avatarer, skriver BBC.

Läs mer: AI: Det finns risker men stor potential om vi gör rätt. Dagens PS

Kiss-grundarna med på ett hörn

Det legendariska bandet har sålt hela sin låtkatalog och varumärket till ingen mindre än Björn Ulvaeus bolag Pophouse.

Beloppet landar på över 300 miljoner dollar, motsvarande 3,2 miljarder kronor, enligt Dagens Industri.

ANNONS

Kiss-grundarna Gene Simmons och Paul Stanley kommer också ha ett finger med i utvecklingen av den AI-genererade show som nästa generations fans ska kunna headbanga till.

Missa inte: Kan svenska AI-bolaget hitta nästa stora megastjärna? Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Då åker “Kiss” ut på turné

“Vi har alltid brutit ny mark inom populärkulturen… Det Pophouse gör är att bryta regler”, säger Simmons enligt Variety.

Den första helt digitala konserten med bandet ska lanseras år 2027.

Vidare planerar Pophouse också en film och en storskalig “Kiss-upplevelse”, enligt TT.

Läs mer: Amazon fortsätter plöja in pengar i Open AI:s största rival. Dagens PS

Så mycket kostade Aviciis låtar

ANNONS

Pophouse, som grundades av Ulvaeus och investmentbolaget EQT (börskurs EQT), har köpt välkända musikrättigheter på löpande band.

Bolaget har tidigare förvärvat Swedish House Mafias och Cindy Laupers låtkataloger.

Svenske houseikonen Aviciis katalog ska ha kostat Pophouse 1 miljard kronor, skriver Dagens Industri.

Pophouse driver också en rad verksamheter i underhållningsbranschen, bland annat museet Avicii Experience, Abba-museet och föreställningen Mamma Mia The Party.

Så många chefer vill ersätta dig med AI

Att maskiner ska ersätta den mänskliga arbetskraften är ingen ny noja. I takt med AI:s utveckling har rädslan dock blivit mer påtaglig.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS