Dagens PS

"Kulflation" – Det blir allt dyrare att ha kul

Kostnaden för konsertbiljetter och annan underhållning har ökat så mycket att många amerikaner inte längre har råd att ha kul
Kostnaden för konsertbiljetter och annan underhållning har ökat så mycket att många amerikaner inte längre har råd att ha kul. (Foto: Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 17 okt. 2023

Det börjar bli alldeles för dyrt att ha kul, priset på konsertbiljetter och inträden till nöjesparker har skjutit i höjden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De ökande kostnaderna för nöjen börjar bli ett problem. Priserna på konsertbiljetter, besök i Disneys nöjesparker och annat kul har ökat enormt i år, det skriver Wall Street Journal.

Dyrt att ha kul

Analytiker kallar fenomenet med de ökande nöjeskostnaderna för funflation, kulflation.

I år har många amerikanska familjer använt upp stora delar av det de sparat under pandemin för att gå på live events eller besöka nöjesparker och nu börjar en del amerikaner känna sig tömda.

I en undersökning gjord bland cirka 1 000 amerikaner av Wall Street Journal/Credit Karma, uppger nästan 60 procent att de varit tvungna att minska ned på sina utgifter för liveunderhållning i år på grund av de ökande kostnaderna.

ANNONS

Senaste nytt

Har inte råd att ha kul

Ungefär 37 procent av respondenterna uppger att inte klarar av de ökande priserna på evenemang de vill delta i.

Över 20 procent uppger dock att de är villiga att dra på sig skulder för att kunna fortsätta att delta i de underhållningsaktiviteter de favoriserar.

ANNONS

Innan pandemin uppgav 16 procent att de inte spenderar pengar på liveunderhållning, i den nya undersökningen uppgav ungefär 26 att de inte gör det.

Enligt Bureau of Labor Statistics Consumer Expenditures Survey ökade avgifter och priset på inträden snabbare än priset på mat, bensin och andra basvaror under 2022 och prisökningarna har fortsatt i år.

Mer än innan pandemin

Enligt U.S. Bureau of Economic Analysis data från augusti är amerikaner i år på väg att spendera 95 miljarder dollar, cirka 1 039,63 miljarder kronor, på åskådarnöjen.

Det handlar om liveunderhållning, filmer och sportevenemang och är en ökning med 23 procent från förra året.

År 2019, innan pandemin, spenderade amerikanerna 84,4 miljarder dollar, cirka 923,63 miljarder kronor, på den här typen av underhållning.

Amerikanernas utgifter för nöjesparker, campingplatser och andra relaterade nöjen är på väg att nå 79,9 miljarder dollar, cirka 874,39 miljarder kronor, i år.

Det är en ökning med 6,2 procent sedan 2019. Ökningen för åskådarnöjen är 12,5 procent sedan 2019.

ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer:  Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS