Dagens PS

Tre av fyra vill ha sänkt moms på hållbart

sänkt moms
Många svenskar vill ha sänkt moms på hållbara produkter. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 apr. 2023Publicerad: 13 apr. 2023

Tre av fyra svarande i en ny undersökning Axfood låtit göra vill ha sänkt eller slopad moms på hållbara produkter, ett krav Axfood drivit en längre tid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra året presenterade dagligvarukoncernen Axfood ett förslag om sänkt eller slopad matmoms för att driva produktionen och konsumtionen i en mer hållbar riktning.

Nu har man låtit göra en undersökning där 76 procent av de svarande säger att det är ett bra eller väldigt bra förslag att sänka eller slopa momsen på hållbarhetsmärkt mat.

“Vi vill se en förändring av matsystemet där det lönar sig att både producera och konsumera mer hållbart. Sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkta varor är det effektivaste sättet för att få till en snabb och märkbar förändring”, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Skulle handla mer

Man har alltså 76 procent av de 1 000 svarande med sig och ännu fler – 92 procent – säger att de skulle öka sin konsumtion av hållbara varor om momsen sänktes eller avskaffades.

Att konsumenter ibland väljer bort hållbarhetsmärkt mat på grund av högre priser är känt sedan tidigare.

När matprisinflationen stiger ökar risken att konsumenterna väljer bort hållbarhetsmärkt mat, något som försäljningsutvecklingen under 2022 nu också visar.

”Dubbel effekt”

ANNONS

“Sänkt eller avskaffad moms på hållbar mat skulle därför få dubbel effekt, både genom sänkt prisnivån för konsumenter och ökad takt i den gröna omställningen till en mer hållbar produktion”, säger Åsa Domeij.

EU vill öka möjligheterna till att använda differentierad moms för att stimulera en mer hållbar konsumtion.

“Att EU pekar på möjligheten att med incitament som moms driva utvecklingen i en mer hållbar riktning är en tydlig signal om att den svenska politiken nu bör agera och utreda hur en sådan här lösning kan komma på plats”, säger Åsa Domeij.

Läs även: Axfood: ”Vi har tagit vårt ansvar”  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS