Dagens PS

Fler öldrickande kvinnor ändrar en manscentrerad industri

När allt fler kvinnor dricker öl börjar branschen inse att sexistisk marknadsföring inte längre funkar
När allt fler kvinnor dricker öl börjar branschen inse att sexistisk marknadsföring inte längre funkar. (Foto: Pexels)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 30 nov. 2023Publicerad: 30 nov. 2023

Sexistiska attityder och alienerande marknadsföring har länge gjort att ölbranschen inte tänker på kvinnor. Nu börjar dock företag inse att det är lönsamt att inkludera.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kvinnor har alltid druckit öl, men i alkohollandskapet har de inte kommit i första hand och ibland har de till och med alienerats av sexistisk marknadsföring, det skriver BBC.

Fler kvinnor än män

Stora ölmärken och hantverksbryggerier har i åratal riktat in sig på män. Brittiska bryggerier har tagit flera steg mot att överge sexistisk marknadsföring och nu följer amerikanska varumärken efter.

När det börjar bli fler kvinnor än män som konsumerar alkohol börjar ölvärlden se dem som en stor marknad.

Kate Bernot, som skriver om alkoholhaltiga drycker, har skrivit mycket om demografiska förändringar för sajten Good Beer Huntiung.

Hon kallar inkluderande marknadsföring för ett ekonomiskt imperativ och menar att dagens coola kulturella normer inte längre är heteronormativa, könsbundna eller kulturella.

“Jag tror att kvinnor, och många män, är glada över att se ett smartare, fräschare grepp. Det kräver att företag arbetar lite hårdare”, säger hon till BBC.

ANNONS

Senaste nytt

Kvinnors ökade köpkraft

ANNONS

Kate Bernot konstaterar att en stor anledning till den här förändringen är att ett ökande antal kvinnliga ledare nu sitter i styrelserummen för ölbolag, 2021 blev exempelvis Maggie Timoney vd på Heineken USA.

Hon nämner också kvinnors ökade köpkraft.

Det här är faktorer som tar ölindustrin bort från den sexistiska kulturen från 1990-talet och början på 2000-talet.

Öl riktat till kvinnor

I avdelningen för hantverksöl på i en stormarknad i New York visas fyrpack med färgglada burkar med geometriska mönster. De ska locka konsumenter att köpa öl med fruktsmak.

Burkarnas estetik är menad att framstår som “kvinnlig”, bredvid den maskulina marknadsföringen av burkarna bredvid.

Det är det kvinnoägda bryggeriet Talea Beer som ligger bakom de pastellfärgade ölburkarna. Bryggeriet grundades av 37-åringarna LeAnn Darland och Tara Hankinson år 2019.

Mer inkluderande öl

ANNONS

På en bild, överst, i ett mejl till BBC skriver de: ”Vår hypotes när vi grundade Talea var att kvinnor som vi inte betraktades som kunder av de befintliga hantverksbryggerierna”. 

“Vi strävar efter att göra hantverksöl mer inkluderande, oavsett om du är kvinna, medlem av LGBTQIA+-gemenskapen, en minoritet eller bara ny på hantverksöl”, skriver de till BBC.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Gratis öl ska få USA att glömma Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS