Dagens PS

Oscar Widner: Båtentusiast ut i fingerspetsarna

Widner
Här står Oscar Widner (th) bredvid sin vän och äventyrskamrat Eric Banck. Här berättar vi historien om Oscars liv och gärning, faktiskt för första gången i modern tid. (Foto: Fam. Widner)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 okt. 2023Publicerad: 04 okt. 2023

Från torp och roddbåt till paradvåning och yacht. Entreprenören Oscar Widners liv innehöll det mesta en klassresa kan tänkas göra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Oskar Widner stavade från början Oskar med K. Som uppvuxen i en storbarnsfamilj i Småland, kändes stavningen med K rätt och lagom för föräldrarna, handlaren Johan August Andersson Widner och hans hustru Christina.

Den unge Oskar, visade sig ha både läshuvud och en drift framåt som få är förunnade att ha. Livet i födelsebyn blev snart för trångt, både mentalt och fysiskt för den unge mannen.

Större utmaningar väntade och de fann han snart inom postverket i Malmö. Här fick han plats som 17-åring att sortera posten till stadens medborgare. När det så utlystes en tjänst på postkontoret på färjan till Tyskland, såg han det som ett steg uppåt på skalan.

I Sassnitz 1912 som posttjänsteman på färjan. Oscar Widner längst till höger. (Foto: Postmuseum)

Det var dock inom försäkringsvärlden han fann sin kompetens bäst använd. Som mycket drivande försäkringsmäklare för bolagen Norden och Fylgia, klättrade Oskar snabbt uppåt på den sociala stegen i Malmö.

På vägen uppåt i samhällets hierarki, passade han också på att byta ut K mot C i hans förnamn. Oscar såg helt enkelt bättre ut än Oskar.

Närapå kungligt faktiskt.

Blomstrande näringsliv

ANNONS

Malmö och det närliggande Helsingborg, var i början på 1900-talet städer starkt färgade av havet. En stor del av städernas näringar kom från verksamheter kopplade till det som havet erbjöd och de möjligheter som följde i detta.

Varvsnäringen blomstrade, shippingen gick på högvarv, redarna tjänade pengar och som driven försäkringsmäklare fanns oändliga möjligheter att snabbt bygga en framgångsrik verksamhet.

Både nätverk och inkomster växte snabbt.

I den Widnerska paradvåningen vid Stora torget centrala Malmö samlades då och då gräddan av städernas näringsliv till middagar och umgänge. 

Oscar Widner
Försäkringsmäklaren och bankmannen Oscar Widner. En i alla avseenden jovialisk och duglig person som krönte sitt samhällsengagemang med att vara Barnens-dag-general 1934. (Foto: fam Widner)

Två av de som Oscar skaffade sig en tätare relation med var Malmö-entreprenören och högermannen Cornelis Faxe och storredaren Erik Banck från den framgångsrika redarfamiljen i Helsingborg.

Dessa tre herrars intresse och passion för automobilism till lands och till sjöss frodades och diskuterades livligt under middagar och mötestillfällen.

ANNONS

Senaste nytt

Mot Tyskland

ANNONS

Då både Oscar Widner och Eric Banck hade många och goda affärskontakter i bland annat Tyskland och Frankrike, var det söderut snarare än norrut mot Stockholm som deras intresse riktades. 

Oscar hade via omvägar fått kontakt med den tyske båtkonstruktören Karl Wertens som med sitt varv Rolandsverft i Bremen, konstruerade och byggde moderna och vackra motorbåtar.

Stilen på Vertens båtar var kontinental och helt annat än den ”bonnrustika” som de svenska Stockholmskonstruktörerna representerade.

Widners första båt
Den första båten familjen Widner köpte var en klassisk Petterssonbåt. Den kom att följas av fler. Och pampigare. (Foto: fam Widner)

Yachterna som det tyska varvet konstruerade och byggde, var sjögående och spatiösa på ett modernt sätt och passade Oscars vision om en ny större båt värdig att efterträda den lilla Petterssonbåt, som han i slutet av 1910-talet hade skaffat sig och döpt till Vera efter en av sina döttrar. 

Krigsslut

När 1910-talet slagit om till 1920-tal var det också äntligen slut på det tärande och fasansfulla första världskriget som rivit sönder Europa på så många sätt.

Även Spanska sjukan såg slutligen ut att sakta ebba ut och Europa såg nu fram emot nya och ljusare tider.

ANNONS

Motorbåtsporten, som av ovan sagda anledningar, inte hade kunnat utvecklats på snart ett decennium, såg nu åter en framtid och Rolandsverft med Karl Vertens i spetsen, såg gärna ett samarbete utvecklas med det ekonomiskt starka Sverige. 

I Stockholm höll Kungliga Motorbåt Klubben, med ingenjör Henrik Lamby i spetsen, som bäst på att planera Sveriges första stora motorbåtsmässa.

Bryggorna vid Hotellviken i Saltsjöbaden var fyllda med nybyggda motorbåtar av senaste snitt. (Foto: KMK)

Platsen som valts var den lugna vackra Hotellviken i Stockholmsförorten Saltsjöbaden. Här skulle vikens bryggor fyllas med det bästa och vackraste som svensk motorbåtsindustri kunde bygga och konstruera.

Här skulle också alla de företag som importerade båtar, motorer och tillbehör få möjlighet att visa det som de svenska varven hade att slåss mot på marknaden. 

Satsade på motorbåtar

Oscar Widner, som klarat krigsåren på ett mycket bra ekonomiskt sätt, såg nu möjligheten att berika sitt eget båtliv med en ny stor yacht från Karl Vertens varv och samtidigt lyfta kontakterna med det tyska varvet till en ny nivå.

Tillsammans med kamraten Cornelis Faxe beslutade han under 1921 att beställa två yachter ur varvets ”standardsortiment”. En 12,5-metersbåt, som Oscar vek till sina privata behov, och en 15,65-meters större yacht.

ANNONS
Det var tänkt att två båtar skulle visas på den stora utställningen i Saltsjöbaden. Så blev det alltså inte. (Foto: KMK)

Den stora båten skulle framför allt vara ett visningsfartyg för de båda herrarnas tänkta agenturverksamhet. Båda båtarna anmäldes sålunda till utställningen i Saltsjöbaden 1922 för att där visa upp för svenska båtspekulanter vad tyskt hantverk av bästa klass hade att erbjuda. 

Båtarna levererades i tid till Malmö och skulle köras på egen köl upp till Saltsjöbaden.

Eld och explosion

Resan gick dock inte helt som tänkt. Såhär skrev Aftonbladet den tjugonde maj 1922:

”Motorkuttern Roland vilken tillhörde direktörerna Oscar Widner och O G Faxe i Malmö råkade i brand. Ombord befunno sig direktör Widner och hans fru samt kapten Röing. I ett enda ögonblick stod maskinrummet i lågor.”

oscar
Vackra och alldeles nya motoryachten Roland slukas av lågorna. (Målning av Hans Janstad)

På några minuter brann den vackra jakten Roland ned till vattenlinjen och sjönk på platsen.

ANNONS

Oscars fru Ebba låg och sov inne i yachten när det smällde, men hann ut och kunde kasta sig i vattnet innan båten helt var övertänd. 

Ingen ombordvarande skadades turligt nog, men starten på herrarna Widners och Faxes båtverksamhet, fick sig en lite snöplig törn. 

Endast en båt

När öppningsbandet till utställningen klipptes den 20 maj 1922, låg sålunda bara den ena yachten, Oscar Widners egna Vera III på plats vid bryggorna.

Hur utslaget av mässan gick för herrarna och båtentusiasterna Widner och Faxe, är det i dag ingen som kan berätta. Starten på deras båtverksamhet, fick sig dock en snöplig törn. 

Därefter återkommer inte Cornelis Faxe i några gemensamma båtäventyr med Oscar Widner.

Kontakten med Karl Wertens fortsätter dock, och mellan åren 1924-25 beställs ett antal yachter i storlekarna 14-16 meter av Oscar för vidare försäljning till vänner och bekanta i hans stora nätverk. 

Widners Vera IV
Oscar Widner på besök på västkusten med Vera IV. (Foto: Göteborgs Motorbåt Sällskap)
ANNONS

Dock märks skillnaden i herrarna Widners och Bancks plånböcker på de yachter de beställde. Oscars, samtliga döpta till Vera, låg i spannet 12-15 meter medan Eric Bancks var av internationell klass uppemot 25 meter.

Stor-redaren Banck

Bancks vackra Rapid-yachter var bland de största som seglade under svensk flagg under 1930-talet men är i dag helt borttappade i den svenska historieskrivningen.

Widner
Den mäktiga Rapid VI återkommer till Helsingborg efter ett av herrarna Banck och Widners äventyr. (Foto: Helsingborgs Dagblad)

Parallellt med engagemanget i båtvärlden, var det mycket bil i Oscar Widners liv. Som medlem i Kungliga Automobil Klubbens Skånesektion var han tidigt en av de drivande inom sporten.

Framgångsrik bilförare

Oscar Widners namn förekom också flitigt i resultatlistorna efter biltävlingar i Skåne och även uppe i Stockholm. Vid den första hastighetstävlingen på landsväg utanför Limhamn 1924, deltog Oscar med sin helt nya Austro-Daimler, som han nyligen kört upp från fabriken i Österrike.

Det blev en förstaplats för Oscar Widner i den tävlingen och i många tävlingar därefter. Det var också bilintresset som kom att bidra till det som så drastiskt kom att ändra hans livsbana. 

ANNONS
widner
Kamraterna Erik Banck (tv) och Oscar Widner ombord på Eriks stora motoryacht Rapid VI. (Foto: fam Widner)

Tillsammans med kamraten Eric Banck hade Oscar den trevliga årliga traditionen att företa sig en bilresa ned till Europa med målet Ibiza där herrarna tillbringade en vecka med förlustelser. 

På vägen ned, brukade någon av Frankrikes bättre bilfabriker besökas för att titta på det senaste som presenterats på marknaden. Oftast var det Delage-fabriken som var målet där Oscar och Eric var välkända kunder.

Snabba byten

Intresserade den nya bilen någon av de sportiga svenskarna, beställdes en sådan vagn för leverans på hemvägen en vecka senare, då den gamla bilen byttes in. 

Det var på hemväg från en av dessa resor som olyckan hände. Vid en obevakad järnvägsövergång mellan Köpenhamn och Helsingør, krockade Widners stora Delage-cabriolet med en rälsbuss. 

Widner
Det var inte mycket som blev kvar av Oscar Widners vackra Delage-cabriolet efter olyckan. (Foto: Helsingborgs Dagblad)

Krocken blev mycket kraftig och bilen blev totalt skrot. Oscar och Eric Banck samt Erics son Otto Erik, som också var med i bilen, omkom alla omedelbart. 

ANNONS

Självklart en katastrof för familjerna och ett stort avbräck för de båda herrarnas stora affärer. 

Två lysande stjärnor i Skånes affärsliv hade därmed slocknat.

Läs mer:

Hon är Greklands rikaste redare (Dagens PS)

Om familjen Banck här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS