Dagens PS

1933: Året när leksaker blev politisk propaganda

Mercedes-Benz 770 leksak
En av de mest påkostade leksaksbilarna i slutet på 1930-talet var en fantastisk plåtmodell av Mercedes-Benz 770K som tyska leksakstillverkaren Tipp & Co byggde mellan 1936 och 1938. (Foto: Hans Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 08 nov. 2023Publicerad: 10 nov. 2023

I takt med att 1930-talets Tyskland blev allt mer färgat av politiken, letade sig indoktrineringen ned ända till barnrummen – och leksakerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att Nationalsocialisterna tagit makten över Tyskland 1933, startade en förändring av det tyska samhället som saknade motstycke.

De ekonomiska oken från freden i Versailles efter första världskriget kastades, och tillsammans med en allt mer aggressiv ekonomisk och social poltik, påbörjades en upprustning av landet både socialt och materialistisk.

Åtminstone om du tillhörde den delen av befolkningen som passerade den politiska ledningen.

propaganda
Mercedes-Benz 770K blev den tyska ledningens paradvagn nummer 1. Här med Adolf Hitler och Benito Mussolini på en parad i München 18 juni 1940. (Foto: Mercedes)

Det nya ekonomiska och politiska klimatet färgade självklart av sig på hela samhället som klev in i en expansiv högkonjunktur. De tyska företagen gick på högvarv och pengarna flödade i de högre samhälls-skikten.

Favoritmärket

Den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz kom att bli ett av de företag som mer än andra hölls under armarna av den politiska ledningen.

Bilarna som Mercedes tillverkade, passade den politik och den självbild som Nationalsocialismen ville sprida i landet och internationellt. Deras ytterst luxuösa och självsäkra attityd, gjorde märket till de politiska höjdarnas favorit.

ANNONS
propaganda
Med livréklädd chaufför bakom den stora ratten signalerade modellen lyx och flärd. (Foto: Hans Værnéus)

Ett annat av den tyska industrins flaggskepp, men i en helt annan genre, var leksakstillverkaren Tipp & Co i Nürnberg.

Deras enorma utbud av välgjorda leksaker fyllde de tyska barnens önskelistor jul efter jul. Ett faktum som självklart kunde utnyttjas politiskt.

ANNONS

Senaste nytt

Vacker paradmodell

I 1936-års katalog släppte Tipp & Co en paradmodell av Mercedes-Benz största öppna bil – 770K

Mercedes hade i verkligheten släppt en första variant av denna pampiga paradvagn redan till säsongen 1930, och hade faktiskt uppdaterat den ordentligt till just årsmodell 1938.

leksaker
Modellen presenterades på fyra språk i Tipp & Co’s katalog. Där fanns också en coupévariant av Mercedesen byggd på samma bottenplatta. (Foto: Hans Værnéus)

Modellen från Tipp & Co var dock av den äldre karosstypen, modell W07 på Mercedes-språk, och var dessutom en öppen variant kallad Offener Tourenwagen.

ANNONS

Bilen var mycket välgjord i skala 1/24 och lackerad i två toner grått, med en ljus dekor-rand på sidan. Bakom ratten satt den livré-klädd chaufför bekvämt i de pipstoppade, röda sätena i skinnimitation.

Urverksdriven framfart

Framfarten på barnrumsgolvet sköttes av en urverksmotor under motorhuven som drogs upp via ett hål i den stående pampiga grillen.

leksaker
Den militära varianten av bilen hade nedskurna sidor, var helt lackerad i svart samt hade korrekt målade soldater från Wehrmacht på plats. (Foto: Hans Værnéus)

Den tyska ledningen såg självklart positivt på den nya Mercedes-modellen, och såg till att den även fanns att köpa i en “uppdaterad” svartlackerad variant kallad “Wagen Das Führers”.

Även militär variant

Samtidigt som denna pampiga leksak presenterades, gjorde Tipp & Co, förmodligen under mer eller mindre politiska påtryckningar, också en militär variant av bilen.

bilar
Även den militära varianten presenterades på flera språk. (Foto: Hans Værnéus)
ANNONS

Samma bottenplatta användes, men karossen gjordes militär med nedskurna sidodörrar, målade svart och i sätena satt fyra korrekt målade militärer från Wehrmacht.

Till skillnad från dess civila syster, var denna bil en fri tolkning av Tipp & Co, då en dylik bil aldrig kom att byggas i verkligheten på det dyra 770-chassiet.

I dag är dessa båda modeller oerhört svåra att hitta på marknaden och värderas högt av samlare.

PS. Tack Hans Værnéus för hjälp med bilder och information.

Läs också:

Bugatti lanserar världens dyraste leksaksbil (Dagens PS)

Mer om Mercedes-Benz 770-bilar här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS