Dagens PS

Dracan: Katamaran med polska muskler

Den nya polska katamaranen Dracan ska försöka slå sig in på motorbåtsmarknaden.
Ska det nya polska varvet Dracan lyckas skapa en storsäljande motorbåt med katamaranskrov? (Bild: Dracan)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 26 mars 2024Publicerad: 28 mars 2024

Med en minst sagt innovativ design ska den nya polska båttillverkaren Dracan erövra båtmarknaden. Vi tittade närmare på varvets första båt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Katamaraner tillhör en värld för sig. De har funnits som konstruktion sedan urminnes tider. På den civila marknaden har det dock varit trögt. Speciellt om de ska drivas med motor.

Under decennierna är det många som försökt att slå sig in med dubbelskrov på fritidsbåtsmarknaden, men det är ytterst få som lyckats.

En katamaran kan vara det mest sociala du kan ha
Med enorma däcksutrymmen är en katamaran bland det mest sociala du kan ha i båtväg. (Bild: Dracan)

I muskelbåt- och racerbåtsvärlden har de dock haft en viss framgång. Och det är också därifrån som det nya polska märket Dracan försöker ta avstamp med sin nya 12,5-meterskatamaran.

Ny design

Till att börja med ser den inte ut som något annat.

Modern design med raka linjer, kombinerat med stor och bred T-top över halva däcksytan, gör stuket helt rätt i tiden.

Katamarankonstruktioner har alltid lockat. Med de dubbla skroven blir volymen på däck i en klass för sig.

ANNONS
Dracans 42-fotare står i en klass för sig
Är inte helt säker på om Dracans 42-fotare är grymt ball eller bara väldigt annorlunda. (Bild: Dracan)

Likaså ombord på Dracan. Här bjuds du på runt 50 kvadratmeters däcksyta som ger plats åt alla dina vänner du kan samla ihop på drink eller enklare middag.

När det sedan är dags att knyta sig, finns det gott om sovplatser under däck i de båda skrovhalvorna, som blir som två separerade delar av båten.

ANNONS

Senaste nytt

Dubbla snurror

För framfarten står två 400-hästars utombordsmotorer som är snyggt dolda under soldäcken i aktern. Med gasreglagen fällda ned mot instrumentpanelen, sägs hela härligheten kunna susa iväg i dryga 30 knop.

Dracan själva hävdar att båten är lite av en familjebåt med muskelbåtsgener. En korsbefruktning som vore riktigt kul om den lyckades.

Vi får väl se om Dracan blir det motorbåtsmärke som tar katamaraner och deras konstruktion till en ny nivå.

Läs mer:

ANNONS

Här om båtarna från det nya polska varvet. Dagens PS.

Om Tecnomar – lyxkatamaran med extra allt. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS