Dagens PS

Disneys nya filmflopp – ett tecken i tiden?

Disneys
"Wish" är en hyllning till Disneys gamla prinsessfilmer – ett koncept som målgruppen ser ut att ha tröttnat på. (Foto: Disney)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 29 nov. 2023Publicerad: 29 nov. 2023

Ännu en besvikelse på vita duken för Disney. Därför sviker konsumenterna filmbolagsjätten som fyller 100 år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Disney skulle fira 100-årsjubileet med nya animerade musikalen “Wish”. I stället ser filmen ut att bli ännu en i raden av biofloppar för filmbolaget, rapporterar Bloomberg.

Endast hälften av de förväntade biljettintäkterna uppnåddes under Thanksgiving-helgen i USA. Filmen drog bara in 31,6 miljoner dollar mot en produktionskostnad på 200 miljoner dollar.

“Wish”, som fått ljumma recensioner från kritikerna, debuterade också på tredje plats efter nya “Hunger Games”-filmen och “Napoleon”.

Förlorar pengar

De senaste åren har Disneys filmdivision förlorat pengar, vilket Dagens PS har rapporterat om. Två tänkbara orsaker till varför filmerna floppar på bio pekas ut:

Disney kan ha råkat vänja barnfamiljerna vid att bolagets nya filmer alltid hamnar på egna strömningstjänsten – och filmkonsumenterna kan ha fått andra intressen än det som man erbjuder.

“Wish” är en klassisk princessberättelse med unga flickor som målgrupp – men tack vare succén med filmer som “Barbie” och “Hunger Games” är de numera intresserade av äldre karaktärer och stjärnor som man vill kunna efterlikna.

Läs mer: 100-årsjubileum: Musen som räddade Disney – Dagens PS

ANNONS

Mätta på gammal skåpmat

Floppen med “Indiana Jones and the Dial of Destiny” visar på ett minskat intresse för äldre franchises.

Svaga resultat för “Den lilla sjöjungfrun” tyder på att fansen heller inte rusar för att se nyinspelningar av Disneys klassiska filmer.

Det verkar också råda allmän superhjältemättnad efter att de senaste Marvel-filmerna “Ant-Man and the Wasp: Quantumania” och “The Marvels” inte alls gått så bra som väntat.

“En av orsakerna till att vi har tappat lite är för att vi har producerat för mycket filmer. När det kommer till kreativitet är kvalitet avgörande och kvantitet kan på många sätt förstöra kvaliteten”, säger Disneys vd Bob Iger.

Läs mer: Disney: Askungens glassko kan bli din – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS