Dagens PS

Ikonen: Industrirevolutionens drottning

SS Great Britain
Med pompa och ståt sjösattes SS Great Britain 1843. Hennes liv skulle dock bli något helt annat än vad det var tänkt från början. (Bild: WikiCommons/Lordprice)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 23 okt. 2023Publicerad: 23 okt. 2023

Från hopplöst förlorad till en av den industriella revolutionens viktigaste ikoner. SS Great Britains historia är en berg och dalbana i tiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag ligger SS Great Britain i sin torrdocka i engelska Bristol och räknas som en omistlig del av det brittiska örikets storhetstid, samt en ikon i världens tekniska utveckling.

Hennes liv har dock varit långt ifrån hyllat. Tvärtom har det kantats av svårigheter från start.

På ritbordet hos ingenjören Isambard Kingdom Brunel, var hon dock redan från start unik. Inget så stort maskindrivet fartyg byggt i stål, hade tidigare sjösatts.

Ingenjören bakom SS Great Britain var Isambard Kingdom Brunel, en orädd nytänkare som konstruerade ett fartyg världen aldrig tidigare skådat. (Foto: WikiCommons/ Robert Howlett)

Faktum är att när hon fick känna på vatten 1843, var hon världens största fartyg över huvud taget.

Ägarna i konkurs

Hennes byggnation hade dock dragit ut på tiden.

Under de sex år det tagit för varvet att realisera Brunels idéer och ritningar, hade hennes beställare hamnat i ekonomiska trångmål på grund av dröjsmålet.

ANNONS
Great Britain
SS Great Britain efter sjösättning och under utrustning i Bristol: Detta bedöms vara det äldsta bevarade fartygsfotografiet taget. Ett väl så passande fartyg för den bedriften. (Foto: WikiCommons/William Henry Fox Talbot)

Hon hade visserligen kommit i drift 1845 och kom att bli det första ångdrivna stålfartyget som korsade Atlanten, från hemmahamnen i Bristol till New York.

ANNONS

Senaste nytt

Fatal grundstötning

Efter en fatal navigationsmiss under 1846, som satte fartyget på grund i närheten av Newcastle, tvingades hennes ägare till konkurs och fartyget såldes som skrot.

Great Britain
Det gick inget vidare i början. Här ligger hon strandad i Dumdrum Bay utanför Newcastle 1845. (Bild: WikiCommons/Science and Society Picture Library)

Efter en omfattande renovering sattes hon in på traden mellan Europa och Australien och kom under nära 30 år att frakta tusentals emigranter med förhoppningar om ett nytt liv på andra sidan jorden.

Lämnad som vrak

År 1884 var hennes saga på världshaven all.

ANNONS

Hon pensionerades på brittiska Falklandsöarna och kom att fungera som lager, kol-förråd och karantänsfartyg i hamnen innan hon 1937 lämnades åt sitt öde som vrak.

Great Britain
Det var inget vackert fartyg Sir Jack Arnold Hayward räddade på Falklandsöarna. Hem kom hon och i dag är hon ett älskat museiföremål. (Foto: WikiCmmons/SS Great Britain archive)

33 år senare, fann emellertid Sir Jack Arnold Hayward henne på Falklandsöarna och förstod hennes historiska värde.

Åter till England

Genom insamlade medel, kunde hon repareras på plats, så att det sedan gick att bogsera hem henne till England och Bristol på en pråm och där genomföra en totalrenovering.

Great Britain
Vacker och renoverad till museifartyg ligger hon i dag i sin gamla byggnadsdocka och besöks av närmare 175 000 personer årligen. (Foto: WikiCommons/SS Great Britain)

SS Great Britain är i dag ett museifartyg som återställts till sitt ursprungliga utseende. Skrovet var dock allt för dåligt för att kunna göras sjödugligt igen.

Nu ligger hon i sin gamla byggnadsdocka och berättar sin unika historia för de cirka 175 000 människor som besöker henne årligen.

ANNONS

Vackert, inte sant?

Läs mer:

Om SS Great Britain här

Kärnkraftsdrivna fartyg kan snart vara på väg (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS