Dagens PS

Revolutionerande skrov för framtidens båtar

skrov
Ett skepp kommer lastat – med ett revolutionerande skrov (Foto: SES-X Marine Technologies).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 31 mars 2023Publicerad: 31 mars 2023

Norska teknikföretaget SES-X Marine Technologies testar en ny teknik, som ett steg i arbetet mot att skapa effektiva och lättdrivna skrov. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jakten på att skapa så effektiva och lättdrivna skrov som möjligt är i full gång.

Nu testar den norska teknikföretaget SES-X Marine Technologies en ny teknik, som bygger på att skrovet vilar på en luftkudde som minskar friktionen mellan skrov och vatten.

Ska minska energiförbrukningen

Varför är detta viktigt?

En teknik som denna kan minska energiförbrukningen med upp till 50 procent jämfört med konventionella skrov. Lättdrivna skrov på elbåtar är helt avgörande för såväl fart som räckvidd.

sin hemsida skriver det norska företaget: “Vi vill visa världen att hållbara lösningar kan vara bättre, snabbare, säkrare och ha en högre komfort”.

 

skrov

Tekniken för SES-X Marine Technologies skrov är hemlig, men ska bygga på korsning mellan en bärplansbåt och en svävare där en fläkt blåser in luft mellan skrovet och vattenytan (Foto: SES-X Marine Technologies).

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Flera samarbeten

SES-X Marine Technologies har främst arbetat med färjetillverkaren BB Green Ferry och två fullskaliga pilotfartyg för 70 passagerare.

Den tekniken ska, enligt uppgifter, vara redo att kommersialiseras.

“Vi räknar med att små fartyg blir de första att konvertera till elektrisk framdrivning och effektivare skrovlösningar”, säger Glen Ole Rødland, styrelseordförande för SES-X, till tidningen Hamnen.

Hemlig teknik

Hur tekniken faktiskt funkar är än så länge hemligt.

Men det ska röra sig om en korsning mellan en bärplansbåt och en svävare, och en fläkt som blåser in luft mellan skrovet och vattenytan.

På så vis skumpar inte båten under färden.

ANNONS

Om allt går enligt planera kommer tekniken att kunna anpassas till fler båtar än bara passagerarfärjor.

Inte något nytt

Fenomenet att låta en luftkudde bära upp ett skrov är i sig inget nytt.

Det är en teknik som har funnits på både svävare och snabbgående katamaraner länge.

Läs även: El-utombordare som skapar nya gröna möjligheter

Läs även: Candela storsatsar på elfärja och tar in nytt kapital

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS