Dagens PS

Lynxmar – ny svensk skärgårdspendlare

Lynxmar
Sveriges nya aluminiumbåt Lynxmar byggs på varv i Lettland och är framtagen för att konkurrera med de övriga tillverkarna om skärgårdspendnlarnas gunst. (Foto: Lynxmar)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 13 sep. 2023Publicerad: 13 sep. 2023

När Anders Hagenbjörk skulle köpa en egen ny aluminiumbåt resulterade det i en lista på 250 punkter som irriterade honom. Det lade grunden till nya Lynxmar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ingen vet ännu hur många tillverkare av aluminiumbåtar som den svenska båtmarknaden orkar med.

Det som en gång började med finska Busters öppna, enkla och stryktåliga styrpulpetbåtar, har i dag vuxit till en egen värld fylld av båtar som till det yttre ofta är förvillande lika vandra. De är alla även så mycket bättre än konkurrenterna – om reklamens budskap får bestämma.

Det var såhär som aluminiumbåtstrenden började. En robust enkel pendelbåt till landet.
Idag är en aluminiumbåt något helt annat. (Foto: Buster)

De större märkena har tagits fram ur ett rent marknadsperspektiv där ett större moderbolag ofta ansett att det funnits plats på marknaden för en ny tillverkare av aluminiumbåtar.

De mindre tillverkarna har dock samma story i bagaget som den senaste nykomlingen Lynxmar.

Född ur missnöje

Lynxmar har uppstått ur missnöje över vad marknaden erbjuder. Anders Hagenbjörk, som är märkets grundare, skulle själv köpa sig en ny aluminiumbåt.

Nya Lynxmar C26 föddes ur en lista på 250 punkter som andra aluminiumbåtar saknade. Därför tror grundaren Anders Hagenbjörk Att båten har en plats på marknaden. (Foto: Lynxmar)
ANNONS

När han scannade marknaden blev han allt mer frustrerad över hur slarvigt gjorda dagens båtar var. Hur mycket detaljer som saknades, och vilken brist på smartness som båtarna var byggda med.

ANNONS

Senaste nytt

Uppfyllt 250 punkter

Anders båtjakt resulterade i en lista på 250 punkter som han sedan satte sig med som underlag tillsammans med konstruktören Oscar Södergren. Resultatet av deras samtal blev Lynxmar C26.

Väldisponearad förarplats med rejält fjädrad stol i centrum och ett bra armstöd om styrbord för gas-arrmen. (Foto: Lynxmar)

Några av de detaljer som Anders Hagenbjörk är mest nöjd över är det stora ljusinsläppet i taket, vattentäta stuvfack på fördäck, fjädrad förarstol och kraftiga gummimattor som halkskydd i hela båten.

Båten är godkänd för motorer upp till Mercurys V10:a på 350 hk men kommer levereras med en 300 hk Mercury som standard och har då fartresurser på ca 40 knop.

Anders Hagenbjörk blev irriterad på det dåliga ljuset ombord på andra båtar.
Detta är nu åtgärdat rejält på hans nya Lynxmar C26. (Foto: Lynxmar)

Läs mer:

ANNONS

Om Lynxmar C26 här

Om nya Silver Sea Hawk här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS